Recensie Netflix-serie 'How to Become a Mob Boss'

Handboek voor aspirant-gangsters verteld door Peter Dinklage, met een komische kijk op een omgekeerde wereld.

Afleveringen: 6 | Speelduur: 28-33 minuten | Jaar: 2023

Puntgaaf geklede mannen met gleufhoed en dramatisch geratel van machinegeweren in de achterbuurten van New York. Italiaanse gladjakkers met een kat op schoot, zittend op een troon van bundels geld. Dat is ons zwaar geromantiseerde beeld van de maffia, ook al weten we beter dan het rechtpraten van georganiseerde misdaad. How to Become a Mob Boss is de ultieme gids naar de top en laat in zes afleveringen zien dat het leven van een maffiabaas beangstigend veel lijkt op hoe dit in films wordt uitgebeeld.

How to Become a Mob Boss is daadwerkelijk een handleiding. Een workshop afpersing en omleggen, met nuttige tips om de wet te ontwijken. Voor de grap komt er zowaar letterlijk een boek in beeld, waarin de stappen tot godfather per hoofdstuk worden behandeld. De humoristische insteek hangt soms wel wat tegen het respectloze aan, het blijven immers kwalijke zaken en zeer gevaarlijke figuren, maar los van de feiten is de serie een luchtige samenvatting van criminaliteit. Zie het als een spookverhaal dat als sprookje aan een kleuter moet worden verkocht. Gewoon mooier maken dan het is.

Al Capone is waarschijnlijk de eerste boef waar je aan denkt, maar ook de naam Pablo Escobar zal niet onbekend klinken. Of wat dacht je van John Gotti en Salvatore Riina? De serie pikt de meest beruchte kopstukken eruit en geeft deze heersers van de onderwereld elk een aflevering gewijd aan hun dubieuze carrière. Van de appel die ze bij de groenteboer jatten tot meedogenloze bloedbaden waarbij zowel concurrenten als onschuldigen zonder pardon worden neergemaaid. Eerlijke profielschetsen met vooral de nadruk op de glamour rondom de maffia, waardoor de documentaire wel moet oppassen geen ode aan misdaad te worden.

In tegenstelling tot veel andere documentaires kiezen de makers van How to Become a Mob Boss bij tussenstukjes voor animatie in plaats van acteurs. Oldschool cartoons geven extra fleur aan wat Peter Dinklage beschrijft, ondersteund door schema’s die stapsgewijs de weg naar onschendbaarheid beloven. Erg leuk gedaan, lekker donker sfeertje. Naast animatie zien we vooral archiefbeelden en wordt er een schare relevante sprekers voor de camera geschoven. Journalisten, auteurs van biografieën en zelfs een aantal gepensioneerde oudgedienden die zich kennelijk met gevaar voor eigen leven negatief durven uit te spreken over hun voormalige baas en criminele verleden.

Het mooie is deze serie geen exclusief portret biedt, maar een mix van verscheidene maffiosi. Tactieken worden vergeleken en elke levensloop ontleed. Hierdoor blijft de serie in beweging, zonder kans op eentonigheid of, hoe toepasselijk, overkill. Het gebrek aan geweten bij de maffia is griezelig: lak aan de wet, minachting voor andermans leven, voor het leven verbonden aan een baan waarbij je altijd over je schouder moet kijken. Maar mocht je het werk bij dat suffe callcenter zat zijn, dan geeft How to Become a Mob Boss je graag een zetje in de verkeerde richting.

★★★★☆

How to Become a Mob Boss is te zien bij Netflix.