Recensie Netflix-serie 'Informacja Zwrotna'

Misdaadserie over de gevolgen van structureel alcoholisme die ook de huidige politieke situatie van Polen aankaart.

Regie: Leszek Dawid | Cast: Arkadiusz Jakubik (Marcin Kania), Jakub Sierenberg (Piotr Kania), Dominika Bednarczyk (Joanna Kania), Nel Kaczmarek (Ula Kania), Przemyslaw Bluszcz (Commissioner Cezary Karlowicz), e.a. | Afleveringen: 5 | Speelduur: 43-55 minuten | Jaar: 2023

Marcin, een man die door een drankprobleem zijn gezin compleet verwaarloost, gaat op zoek naar zijn vermiste zoon. Omdat Marcin hem als laatste zou hebben gezien is het mogelijk dat hij belangrijke details weet over zijn vermissing, alleen kan hij zich door zijn overmatige drankgebruik daar nagenoeg niets meer van herinneren.

Na Warszawianka brengt Netflix met Informacja Zwrotna opnieuw een Poolse serie uit waarin alcoholisme centraalstaat. Dat is niet gek, want Polen scoort hoog op de Europese lijst van alcoholgebruik. De serie velt niet per se een oordeel over alcoholisme, maar laat vooral zien wat de gevolgen zijn voor degenen in de nabije omgeving van alcoholisten. Daarnaast is er aandacht voor de verschillende manieren om hulp te krijgen bij een alcoholverslaving.

Doordat Marcins zoon een hacker is die zich begeeft in vooraanstaande politieke kringen, weet Informacja Zwrotna de huidige politieke situatie van Polen aan te kaarten. Met corrupte zaakjes en leugens vanuit ministeries zijn de makers niet bepaald voorzichtig in het portretteren van de huidige Poolse machthebbers. De persvrijheid in Polen is de afgelopen jaren flink ingeperkt en dus komen leden van de rechts-conservatieve PiS-partij enkel aan het woord in de door hen bestuurde staatsmedia. Daarmee blijkt maar weer dat films en series een betere barometer zijn voor het maatschappelijke en politieke klimaat.

De serie valt vooral te prijzen om de verhaalwending in de laatste aflevering. Deze laat zien hoe je eigen problemen je kunnen verblinden. Het duurt dan ook lang voordat Marcin zijn eigen daden onder ogen komt, wat perfect aansluit bij de thematiek. Het kan een risico zijn deze omslag zo laat in de serie te plaatsen, want tot dit punt is Informacja Zwrotna niet extreem spannend, maar de kijker krijgt genoeg om benieuwd te zijn naar hoe het verhaal zal aflopen.

In Warszawianka schortte het nogal aan de diepgang bij de personages. Informacja Zwrotna heeft dit element beter op orde. Marcin is een zelfdestructief personage dat voortdurend foute keuzes maakt, maar we zien in alles dat hij het niet slecht bedoelt. Het slot past dan ook perfect binnen het verhaal van Marcin en de toon van de serie. Waar Warszawianka wel in schitterde was de cinematografie en de ruimte die voor scènes werd genomen. Juist die kwaliteiten ontbreken in Informacja Zwrotna, al is de afwezigheid van dat laatste wel begrijpelijk bij een serie die slechts uit een handvol afleveringen bestaat.

★★★☆☆

Informacja Zwrotna is te zien bij Netflix.