Recensie Netflix-serie 'My Life with the Walter Boys'

Even zoetsappige als oppervlakkige tienerromantiek in een bijna incestueuze driehoeksverhouding.

Regie: Jerry Ciccoritti, Winnifred Jong, Nimisha Mukerji, e.a. | Cast: Nikki Rodriguez (Jackie Howard), Noah Lalonde (Cole Walter), Ashby Gentry (Alex Walter), Johnny Link (Will Walter), Corey Fogelmanis (Nathan Walter), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 38-56 minuten | Jaar: 2023

Schrijftster Ali Novak bracht My Life with the Walter Boys voor het eerst uit op het sociale e-bookplatform Wattpad toen ze slechts vijftien jaar oud was. Die jonge leeftijd is terug te zien in het concept van dit verhaal en hoe de kern daarvan een soort onbeteugelde jongensgekte is. Het verhaal werd later gepubliceerd als roman en is nu verfilmd door Netflix.

De gelijknamige serie verkent het leven van de vijftienjarige Jackie Howard nadat ze door een tragisch ongeval haar hele familie is verloren. Ze trekt in bij de Walters, een gezin van twaalf met maar liefst zeven bovengemiddeld knappe zonen. Wat volgt is een overgang van New Yorkse fashionista naar een Colorado-ranchgirl, maar de serie laagt er niet in deze premisse tot leven te brengen. Ondanks de idyllische setting valt de serie op bijna elk vlak tegen.

De driehoeksverhouding tussen Jackie en de twee van de gebroeders Walter kent geen enkele diepte of chemie. Alex komt over als wanhopig en zeurend, terwijl Cole schommelt tussen afstandelijk en gemeen. Geen van beide jongemannen slaagt erin sympathiek over te komen, laat staan de rol van begeerde hunk te vervullen. Daarnaast voelt het geheel bijna incestueus, met de betrokkenheid van twee broers en een meisje dat praktisch familie is geworden.

My Life With the Walter Boys worstelt om betekenisvolle relaties neer te zetten of belangrijke thema's te verkennen. Ondanks de poging om de chaos van de puberteit en alle bijbehorende veranderingen vast te leggen, zeker in het extra gecompliceerde geval van Jackie, slaagt de serie er niet in om sympathie op te wekken. De emotionele diepgang die nodig is om kijkers te betrekken ontbreekt volledig.

Er wordt zwaar geleund op de charmante landelijke omgeving, maar dat resulteert erin dat het tempo van de serie zo mogelijk nog trager is dan dat van het leven op de ranch. Het gebrek aan diepgang in de personages en boeiende verhaallijnen laat kijkers achter met een oppervlakkige ervaring die niet per se vervelend is, maar ook niet bepaald noemenswaardig of indrukwekkend.

My Life With the Walter Boys eindigt met een hint naar een mogelijk tweede seizoen, wat niet per se een goed vooruitzicht is. Een mogelijk vervolg kan niet compenseren voor het tot nu toe getoonde gebrek aan substantie en ontwikkeling, en zal moeten bouwen op de wankele constructie van het eerste seizoen. Dat belooft dus niet veel goeds.

My Life with the Walter Boys is te zien bij Netflix.