Recensie Videoland-serie 'André Hazes: The Next Chapter'

Wie nog niet André Hazes-moe was wordt het wel bij deze kleffe hap die enkel dient om het ego van de zanger op te krikken.

Regie: Cheeru Mampaey | Afleveringen: 3 | Speelduur: 47 minuten | Jaar: 2023

Vorig jaar werden er maar liefst vijf afleveringen uitgetrokken om de kijker getuige te laten zijn van de grote transformatie van André Hazes junior. De zanger kon niet van de fles en het witte poeder afblijven en overwoog zelfs serieus om te stoppen met zingen. André Hazes: Crossroads liet echter zien dat Hazes niet alleen heel wat te leren had als het ging om de omgang met de genotsmiddelen.

Hazes liep namelijk rond met een enorm Elviscomplex. De enorme druk van familie en de roem waren voor hem vrijwel de enige verklaring voor zijn verslavingen. Nergens zocht de zanger de oorzaken bij zichzelf. Nu Hazes al geruime tijd clean is vonden filmmaker Cheeru Mampaey en streamingdienst Videoland het nodig om er een tweede reeks uit te persen.

Want een vos verliest nooit zijn streken. Hazes wist zich weliswaar op het consumptievlak te beheersen en zocht zelfs zijn toevlucht tot meditatie, maar het zingen kan hij toch niet laten. Het moest alleen radicaal anders. Hazes zette zijn oude schrijversteam, onder meer verantwoordelijk voor zijn vrijwel enige hit Leef, bij het grofvuil. Als een ware muzikale grootheid schreef de zanger schrijversweekenden uit op zoek naar een nieuwe koers.

Zelfs als je onder een steen leeft is het onmogelijk je te onttrekken aan het wel en vooral wee van de familie Hazes. Ma Rachel, ditmaal compleet afwezig, sleept iedereen en diens hond voor het gerecht, waaronder haar eigen kinderen. André is gebrouilleerd met zus Roxanne. De knipperlichtrelatie met de moeder van zijn kind, Monique Westenberg, is uitermate vermoeiend. En dan waren er nog de nieuwe nummers die niet aansloegen bij het publiek en het comebackoptreden in Ahoy' waarvoor Hazes de kaarten aan de straatstenen niet kwijt kon.

Het ego van de zanger is echter onmiskenbaar groot. Heel Nederland zit nog steeds op hem te wachten. Denkt Hazes. Terwijl de meerderheid van zijn publiek hem toch ziet als 'de zoon van' die vooral niet te veel moderne fratsen moet uithalen. Dat alles draait om Hazes zelf blijkt wel uit het feit dat hij vrijwel elke zin begint met 'ik' of 'mijn'. Zoals wel meer sterren die te veel in zichzelf zijn gaan geloven weet Hazes zich vrijwel alleen maar te omringen met jaknikkers.

Het gebrek aan repliek vanuit zijn omgeving is wel het duidelijkst bij beste vriend en neef Djarno Hofland. Wat de jongen nou precies moet doen voor de carrière van Hazes is een groot raadsel, maar kennelijk eet hij er een goede boterham van. Als een vlieg om een pot stroop is Hofland nooit ver weg.

Het enthousiasme is bovendien groot als een groep Amerikaanse filmmakers interesse toont in een documentaire. Dat niemand in de Verenigde Staten Hazes kent deert niet: de Amerikanen zijn nou eenmaal dol op de underdog. Van deze documenataire zien we trouwens vrij weinig, behalve als er om elf uur 's morgens moet worden gespeeld dat Hazes en Westenberg net uit hun nest zijn gekomen.

Bij het uitkomen van André Hazes: Crossroads maakte Mampaey al duidelijk dat ze bevriend was geraakt met haar hoofdpersoon. Zelden een goede positie voor een documentairemaker. Mampaey lult lekker mee en weet geen enkele afstand te bewaren tot de zanger. Het resulteert in een tamme documentaire, waarin Hazes zonder weerwoord lekker uithaalt naar met name ma Rachel en elke kritische noot ontbreekt. The Next Chapter heeft dan ook het karakter van een grote promotiefilm. Of deze documentaire de loopbaan van Hazes uit het slop zal trekken valt echter te bezien. Dit zou wel eens de 'final chapter' kunnen zijn.

★☆☆☆☆

André Hazes: The Next Chapter is te zien bij Videoland.