Recensie Netflix-serie 'Se Eu Fosse Louísa Sonza'

Biografische documentaire lijkt vooral veel medelijden op te willen wekken.

Regie: Isabel Nascimento Silva | Afleveringen: 3 | Speelduur: 33-43 minuten | Jaar: 2023

Louísa Sonza werd op jonge leeftijd bekend als zangeres in Brazilië. En zoals het vaker gaat met kindsterretjes zorgde haar bekendheid voor een bewogen jeugd. Ze trouwde jong, scheidde binnen enkele jaren en beleefde een zware periode. De zangeres was daardoor al snel omstreden en werd op de voet gevolgd door de media.

De driedelige documentaire Se Eu Fosse Louísa Sonza laat zien hoe Sonza deze jaren heeft ervaren. Ze is voornamelijk zelf aan het woord en vertelt onder meer over haar kindertijd, de periode waarin haar zangcarrière begon. Haar verhaal wordt ondersteund door beelden uit verschillende periodes in haar leven en zo nu en dan komen ook haar ex-partner en medecelebrity Whindersson Nunes en diverse van haar vrienden en collega's kortstondig aan het woord.

Na de breuk tussen Sonza en Nunes werd haar veel verweten door zijn fans en de media. Dat ze werd uitgemaakt voor hoer en golddigger ging niet in de koude kleren ging zitten. Sonza vertelt zelf hoe ze zo in haar begin twintigerjaren in een diep, zwart gat belandde en het niet meer zag zitten. De getoonde beelden van haar socialemediakanalen uit die periode laten duidelijk zien hoe ze destijds een emotioneel zware periode doormaakte.

De biografisch documentaire lijkt vooral Sonza's eigen kant van het verhaal te laten zien. De zangeres vertelt hoe ze de afgelopen jaren zelf heeft ervaren en wil duidelijk laten zien hoe het was om in haar schoenen te staan. Zo nu en dan is er een positieve noot, zoals het feit dat haar album in deze donkere periode gigantisch goed scoorde, wat goed was voor haar roem en inkomsten, maar over het algemeen lijkt ze vooral te willen zien hoe zwaar ze het heeft gehad.

Steeds maar weer wordt benadrukt waarmee ze moest omgaan en hoe moeilijk ze het heeft gehad met alle veroordelingen en dreigementen die ze naar haar hoofd geslingerd kreeg. Ze werd soms zelfs door fans van Nunes met de dood bedreigd om wat ze hem zou hebben aangedaan. Beide partijen bevestigen in de afleveringen dat de breuk geheel wederzijds en in goed overleg tot stand kwam.

De documentaire lijkt er dan ook voornamelijk op gericht om medelijden op te wekken en misverstanden de wereld uit te helpen. Sonza wil duidelijk zielig gevonden worden, hoewel ze dit niet direct als zodanig benoemt. Se Eu Fosse Louísa Sonza is gemaakt om de zangeres uit een kwaad daglicht te halen, maar heeft verder niet heel veel nieuws of enige diepgang te bieden.

★★☆☆☆

Se Eu Fosse Louísa Sonza is te zien bij Netflix.