Recensie Netflix-serie 'Cristo y Rey'

Recensie Netflix-serie 'Cristo y Rey'

Het fascinerende liefdesverhaal van de leeuwentemmer en de actrice krijgt een waardige uitwerking.

Regie: David Molina Encinas, Manu Gómez | Cast: Jaime Lorente (Ángel Cristo), Belén Cuesta (Bárbara Rey), Adriana Torrebejano (Chelo García-Cortés), Cristóbal Suárez (Rey Juan Carlos), Artur Busquets (Payasito), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 47-61 minuten | Jaar: 2023

Het waargebeurde liefdesverhaal van leeuwentemmer Ángel Cristo en actrice Bárbara Rey is in Spanje alom bekend. Zij wordt omringd door mannen die haar gebruiken voor haar uiterlijk en hij heeft net zijn vrouw verloren wanneer de twee elkaar door hun werk in de showbizz tegenkomen. Aan alles is te voelen dat deze twee eenzame zielen voorbestemd zijn om op elkaar verliefd te worden. Toch zijn de gebeurtenissen in Cristo y Rey ietwat onheilspellend.

Het circus is aan het sterven en Ángel hoopt dat Bárbara hem komt redden. Hij loopt rond met een vastberadenheid die neigt naar wanhoop. Zijn gespannen houding en niet zelden ingehouden woede zijn ietwat vermoeiend om aan te zien. Het moet vertolker Jaime Lorente heel wat energie gekost hebben om zo'n gefrustreerde figuur neer te zetten, maar door zijn toewijding creëert hij een geloofwaardig, menselijk personage.

Ook actrice Belén Cuesta geeft alles en danst erop los in de rol van Bárbara Rey. Alleen lipsyncen kan ze duidelijk niet, maar wellicht gold dat ook voor de echte Bárbara Rey. Enkele van haar liedjes zijn te horen, maar maken niet bepaald indruk. Het is oubollige jarenzeventigmuziek. Waarschijnlijk kwam haar populariteit vooral door haar uiterlijk, wat voor veel hedendaagse artiesten niet anders is. Af en toe zijn er beelden van de echte Bárbara Rey, die knap vermengd zijn met die van de acteurs.

Spaanse kijkers zullen ongetwijfeld de sterren uit de jaren zeventig en hun liefdesgeschiedenis nog kunnen herinneren, maar in Nederland zullen de namen Cristo en Rey weinig belletjes doen rinkelen. De serie is gelukkig zo gemaakt dat kijkers die volledig onbekend zijn met het showbizzkoppel er ook van kunnen genieten. Sterker nog, voor wie de afloop niet kent bevat deze serie een bloedstollend spannend verhaal, vol tragische gebeurtenissen en uit het leven gegrepen onderwerpen.

Cristo y Rey begint ietwat rommelig. Personages worden niet goed geïntroduceerd, waardoor de onderlinge relaties niet altijd duidelijk zijn. Sommige figuren zijn zeer moeilijk te plaatsen, zoals de schuldeisers van het circus die de boel willen opkopen maar direct tot grof geweld overgaan wanneer dat niet lukt. Zijn dit maffiosi die hun criminele opbrengsten willen witwassen via een circus? Een wonderlijke tijd blijkbaar, die jaren zeventig.

Dierenliefhebbers kunnen aanvankelijk opgelucht ademhalen: de beesten in de serie zijn gelukkig niet echt, maar duidelijk computergeanimeerd. Toch laten sommige scènes zich moeilijk bekijken, wetende dat de getoonde vorm van dierenleed ooit vrij gangbaar was. Ook komen na het einde veel beelden van het echte circus voorbij, onder meer van stierenvechten, die shockerend zijn. Wees gewaarschuwd.

Cristo y Rey is verplichte kost vanwege de heftige actuele onderwerpen als geweld, uitbuiting en slut-shaming. Als artieste krijgt Bárbara veel kritiek op haar vrijgevochten houding en in het circus krijgt ze met een heel ander soort leeuwen te maken dan de bedoeling was. De vele tragische gebeurtenissen in haar leven zorgen voor een sterke verhaalopbouw, die de kijker in spanning houdt of lieve Bárbara het wel allemaal gaat redden.

Tegen het einde zakt de spanning wat in doordat het verhaal een sprong van acht jaar maakt, juist op een moment dat de kijker erg geïnvesteerd zal zijn in de eerder getoonde periode. Belangrijke levensgebeurtenissen worden overgeslagen, waardoor het voelt alsof een deel van het verhaal ontbreekt. De vraag dringt zich op hoe enkele situaties tussentijds tot stand zijn gekomen, maar een uitleg blijft achterwege. Daar zal vast een reden voor zijn, maar zonde is het wel. Het verhaal van Ángel en Bárbara is fascinerend genoeg voor een serie met meer afleveringen.

Maar de spanning veert daarna weer op en de serie werkt vervolgens toe naar een adembenemend einde. Een enorm emotioneel einde welteverstaan, maar niet op een vervelende manier. Het is eerder een soort aderlating voor al die spanning. De Engelstalige titel van de serie, Untamable lijkt zowel passend als voorzichtig gekozen. Dat deze slaat op zowel Bárbara als Ángel, ieder op hun eigen manier, is erg bijzonder. De gehele serie straalt dit thema van ontembaarheid uit en heeft daarmee een prachtige boodschap die geen kijker onberoerd zal laten.

★★★★☆

Cristo y Rey is te zien bij Netflix.