Recensie SkyShowtime-serie 'Frasier'

Recensie SkyShowtime-serie 'Frasier'

Deze doorstart presenteert weinig innovatie in het sitcomgenre, maar blijft amusant voor fans.

Regie: James Burrows, Kelsey Grammer, Kelly Park | Cast: Kelsey Grammer (Frasier Crane), Jack Cuttmore-Scott (Freddy Crane), Nicholas Lyndhurst (Alan Cornwall), Toks Olagundoye (Olivia), Jess Salgueiro (Eve), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 23-30 minuten | Jaar: 2023

Na twintig jaar is het voor Frasier Crane tijd om zijn geliefde Seattle te verlaten voor zijn alma mater in Boston. Hij verhuist niet alleen voor een carrièreswitch van radiopsycholoog naar hoogleraar, maar ook omdat hij meer tijd met zijn zoon wil doorbrengen nadat zijn vader is overleden. Als vanouds weet Frasier alles complexer te maken dan het is, waarmee fans van de originele serie kunnen genieten van nieuwe perikelen en typische situaties van hun favoriete rokkenjager, zelfs als de serie nooit precies weet wat zij precies wil.

De aandacht wordt bijna evenredig verdeeld over de twee hoofdpersonen Frasier en Freddy Crane. Hierdoor is niet duidelijk of het stokje wordt overgedragen of dat Frasier nog een estafetterondje doorrent. De toevoeging van de zoon is een aangename toevoeging, aangezien die de ridicule aard van Frasiers acties nog wat verder uitvergroot

Daarnaast zijn er genoeg verwijzingen naar de oude seizoenen. Er zijn cameo's voor bekende personages en ook andere grote spelers keren terug. Maar de verwijzingen liggen er dusdanig dik bovenop dat zelfs áls de kijker de verwijzing niet snapt, deze niet gemist kan worden. Elk van de grappen wordt extra aangedikt met een reactie van het live publiek. Hierdoor is de serie te bekijken door zowel fans als mensen die de oude serie enkel van naam kennen.

Frasier neemt daarmee eigenlijk geen risico's en richt zich volledig op het bestaande publiek van de oude sitcom. Wel zijn de grappen wat gesaneerd en minder -istisch en -fobisch. Door Frasier naar de moderne tijd te halen verliest de serie niet haar charme, maar wordt wel duidelijk dat ook op een andere manier van humor genoten kan worden. Wel is het jammer dat niet genoeg nieuwe, interessante personages worden opgevoerd, maar dat de sitcomregeltjes nog steeds trouw worden gevolgd.

Vooral in dat laatste blijkt een 'make or break'-aspect. De nieuwe Frasier is een sitcom pur sang en presenteert niet veel meer wat de oude populaire sitcoms te bieden hadden. Fans van het genre zullen de tien nieuwe afleveringen ongetwijfeld als een aangename toevoeging beschouwen, maar sceptici zullen waarschijnlijk minder makkelijk overtuigd zijn.

Daarnaast wordt het doel van deze doorstart nooit echt duidelijk, wat de indruk wekt dat deze vooral is gemaakt om snel geld te verdienen. Ook wordt niet duidelijk welke kan men op wil: blijft het bij een enkel nieuw seizoen of is het de bedoeling de serie geheel opnieuw op te starten? Alles hangt nog in de lucht, dus wellicht herpakt de serie zich met een mogelijk tweede seizoen dat nieuwe wind in de zeilen blaast van het zinkende sitcomgenre.

★★★☆☆

Frasier is te zien bij SkyShowtime.