Recensie Disney+-serie 'Raffa'

Recensie Disney+-serie 'Raffa'

Deze driedelige documentaire verkondigt over de doden niets dan goeds.

Regie: Daniele Luchetti | Afleveringen: 3 | Speelduur: 57-62 minuten | Jaar: 2023

Raffaella Carrà was een grote naam in de Italiaanse showbusiness. Haar carrière begon in de jaren zestig, toen ze haar filmdebuut maakte, waarna ze overal te zien was als danseres, zangeres, actrice en presentatrice. Een echte showgirl die de Italiaanse televisiewereld naar een heel nieuw niveau zou tillen.

In Nederland is Carrà vooral bekend geworden met het nummer A Far l'Amore Comincia Tu, ook wel bekend als Scoppia, Scoppia Mi Sco. Haar naam doet misschien niet direct een belletje rinkelen, maar dit liedje kent vrijwel iedereen en is de basis geweest voor vele covers. In 1977 stond het nummer hoog in de hitlijsten van de Lage Landen, waarna het nooit in de vergetelheid is geraakt.

De documentaire Raffa gaat over het leven van deze bijzondere beroemdheid. Dit gebeurt in chronologische volgorde, met een korte introductie over hoe Carrà als klein meisje was. Oude foto's en video's worden getoond. Uit haar kindertijd is het materiaal beperkt, maar gezien haar langdurige loopbaan bij RAI, de eerste en grootste televisiezender van Italië, is er meer dan voldoende bruikbaar beeldmateriaal van de oudere Carrà beschikbaar.

Deze beelden worden afgewisseld met die van vele mensen die vertellen over haar jeugd, werk en privéleven. Familieleden, collega's en andere naasten vertellen over hun ervaringen met Carrà door de jaren heen en wat een bijzondere vrouw ze was. Uit deze verhalen blijkt dat ze een sprankelende persoonlijkheid was, waarvan vrijwel iedereen, van jong tot oud, man en vrouw, onder de indruk was.

Op het eerste oog lijkt deze documentaire een objectief beeld te geven over het leven van deze Italiaanse bekendheid, maar het blijkt vooral dat over de doden niets dan goeds wordt verteld. Iedereen spreekt vol lof over Raffaella Carrà, de vrouw op wie iedereen wel een beetje verliefd leek te zijn. Ze zal ongetwijfeld ook haar mindere kanten hebben gehad, maar die worden niet belicht. Daarnaast is het allemaal wat langdradig. Haar leven wordt beschreven in drie afleveringen van maar liefst een uur, terwijl de helft daarvan prima had volstaan.

Deze documentaire is dan ook vooral interessant voor echte fans van deze bijzondere persoonlijkheid of eenieder met interesse in de Italiaanse televisiewereld en hoe deze sinds de jaren zestig is gegroeid. Dat laatste komt namelijk aan bod als een soort van zijlijn, wanneer wordt uitgelegd hoe Carrà's carrière zich ontwikkeld heeft en welke impact zij had op de opkomst van de entertainende functie van de televisie.

★★☆☆☆

Raffa is te zien bij Disney+.