Recensie HBO Max-serie 'Bookie'

Recensie HBO Max-serie 'Bookie'

De nieuwe komedieserie van Chuck Lorre is grappig, maar ondoordacht.

Regie: Andy Tennant, Chuck Lorre, Kyle Newacheck, e.a. | Cast: Sebastian Maniscalco (Danny), Omar J. Dorsey (Ray), Charlie Sheen (Charlie Sheen), Jorge Garcia (Hector), Vanessa Ferlito (Lorraine), Andrea Anders (Sandra), Rob Corddry (Walt), C.S. Lee (Jack), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 20-27 minuten | Jaar: 2023

Chuck Lorre, maker van Two and a Half Man, Mom en The Big Bang Theory, voegt weer een nieuwe serie toe aan zijn alsmaar uitdijende oeuvre. In Bookie moeten bookmaker Danny en zijn rechterhand Ray achter grote sommen geld aan, wat ondanks hun stoere uiterlijk nogal klungelig verloopt. Dat is niet gek, want Bookie is een komedie en dus mag alles met een korreltje zout worden genomen.

Hoewel Bookie geen sitcom is, heeft de serie nog steeds veel weg van het eerdere repertoire van Lorre. Er lijkt dan ook maar één doel: grappig zijn. Zo nu en dan ligt dit er iets te dik bovenop, wanneer grap na grap wordt afgevuurd en het verhaal eigenlijk niet meer serieus kan worden genomen. Het thema is dan ook magertjes uitgewerkt, waardoor de rode draad niet veel waard is.

De afleveringen staan bol van de slecht onderbouwde aangelegenheden. Met name Ray heeft er een handje van om conclusies te trekken die merkwaardig genoeg altijd kloppen, maar werkelijk nergens op gebaseerd zijn. De realiteit is dan ook ver te zoeken. De makers hebben zich er op dit vlak nogal makkelijk vanaf gemaakt, waarschijnlijk om te kunnen focussen op de humor.

Op de cast is weinig aan te merken. Sebastian Maniscalco is zowel qua uiterlijk als humor geknipt voor de rol van de ietwat klunzige Danny. Omar J. Dorsey doet het perfect als zijn metgezel, die met zijn stoere uiterlijk en grove houding mensen onder druk moet kunnen zetten, terwijl hij stiekem een lieve, gevoelige, en jawel, grappige man is.

Ook voor Charlie Sheen is weer een rolletje weggelegd. Dat hij wederom zichzelf speelt getuigt van enige zelfingenomenheid, al kan moeilijk worden ontkend dat het leven van deze man kleurrijk genoeg is voor een interessant personage. Het verbaast waarschijnlijk niemand dat hij grote gokschulden heeft en de creatieve manier waarop hij die probeert op te lossen is kenmerkend voor de acteur en zijn eerdere rollen.

Het verhaal kent enkele subplots, die in elkaar en het hoofdplot overlopen. Zo kampt Ray met name in de tweede helft met relatieproblemen. Zijn vriendin is zijn 'werk' meer dan beu en wil liever op eigen benen staan. Dergelijke plotlijntjes maken het verhaal wat breder, maar voegen weinig substantieels toe. Er volgt niets wat je niet zou verwachten, hooguit een wat serieuzere en realistischere noot.

Bookie is mogelijk leuk voor wie na een lange werkdag op zoek is naar ontspanning in de vorm van een hoop flauwe humor zonder boodschap of inhoud. Wie houdt van een verhaal met diepgang en complexe plotlijnen kijkt dus beter naar iets anders.

★★☆☆☆

Bookie is te zien bij HBO Max.