Recensie Netflix-serie 'The Brothers Sun'

Een verkenning van complexe familierelaties en de rol van loyaliteit in een actierijke misdaadserie.

Regie: Kevin Tancharoen, Viet Nguyen | Cast: Michelle Yeoh (Eileen Sun), Justin Chien (Charles Sun), Sam Song Li (Bruce Sun), Joon Lee (TK), Highdee Kuan (Alexis), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 47-69 minuten | Jaar: 2024

In The Brothers Sun volgen we de Taiwenese gangster Charles Sun naar de Verenigde Staten. Vader Sun is net neergeschoten en de dader is onbekend, waarmee het aan Charles is om zijn lieve huismoeder en onwetende broertje te beschermen. In acht nét iets te lange afleveringen zien we vervolgens familiebanden opbouwen, afbreken en veranderen. Dat alles vergezeld door creatieve gevechtsscènes en tandenknarsende humor.

The Brothers Sun is een verfrissende toevoeging aan het Netflix-aanbod, met een focus op Chinese familiewaarden. De serie wordt gedragen door Oscarwinnares Michelle Yeoh, die in deze gangsterkomedie wederom haar talent en charisma tentoonstelt. Haar personage is de drijfveer achter de emotie in het verhaal. Yeohs vertolking van een doodgewone huisvrouw evenals dodelijke leider is ongetwijfeld het hoogtepunt. Haar indrukwekkende aanwezigheid en genuanceerde vertolking, moeiteloos schakelend tussen momenten van intense actie en aangrijpende emotionele diepgang, maken zelfs de meest stille en uitgerekte scènes dragelijk.

De serie biedt een eclectische mix van humor, drama en actie, al is humor in dit geval een breed begrip. Je ziet de duidelijke pogingen tot humoristische uitspraken en verwijzingen, maar de grappen komen meer dan eens niet aan. De humor komt vooral goed tot zijn recht in de vele actie- en gevechtsscènes. De mix van elementen zorgt voor een veelzijdig verhaal dat het publiek geboeid houdt, maar tegelijkertijd snel verwarrend en onoverzichtelijk kan worden. Daarnaast is de toon van de serie niet meteen duidelijk.

Ook zijn er serieuze tempoproblemen, met onder meer een laatste aflevering die vrijwel alleen uit dialoog bestaat. Een kleine test wijst uit dat een aflevering van de serie op anderhalve keer snelheid net zo goed door kan gaan voor een normaal tempo en er is geen enkele reden dat deze serie afleveringen van meer dan een uur heeft. Een verder gevolg van die tempoproblemen zien we terug in de verhaallijnen. Ondanks de lengte voelen bepaalde subplots onderontwikkeld. Het verhaal zou baat hebben bij meer verkenning.

Visueel gezien valt de serie op door de cinematografie en actiescènes. De choreografie daarvan is minutieus uitgewerkt, met goed gebruik van de camera's om het visueel nog interessanter te maken. De levendige weergave van de criminele onderwereld voegt diepte toe aan het verhaal en dompelt kijkers onder in een wereld vol intrige en gevaar, waardoor je bijna vergeet dat je je achter de 'slechteriken' schaart.

★★★☆☆

The Brothers Sun is te zien bij Netflix.