Dvd-recensie: 'Modern Family' seizoen 6

Dvd-recensie: 'Modern Family' seizoen 6

Een prima uitgave van een leuk zesde seizoen!

Bedenkers: Steven Levitan, Christopher Lloyd | Cast: Ed O'Neill (Jay Pritchett), Sofia Vergara (Gloria Delgado-Pritchett), Julie Bowen (Claire Dunphy), Ty Burrell (Phil Dunphy), Jesse Tyler Ferguson (Mitchell Pritchett), Eric Stonestreet (Cameron Tucker) | Jaren: 2009 "“ heden | Televisie: Fox

Modern Family voelt soms een beetje als een opvolger van Married with Children. Wederom zien we Ed O'Neill in de hoofdrol, wederom met een vrouw die een nogal luide stem heeft. Niet dat het alleen maar om hem draait: het geheel draait juist om drie gezinnen, die allemaal één grote familie vormen. De serie is al toe aan zijn zesde seizoen en in de VS zijn de uitzendingen van het zevende seizoen begonnen.

Het zesde seizoen werd wederom goed bekeken. Gemiddeld trokken aflevering zo'n 11,91 miljoen mensen naar de Verenigde Staten. Geen wonder dus dat Fox naar verluidt zo'n 2,13 miljoen dollar omzette per aflevering (iets wat de cast ook absoluut terug ziet in zijn salaris). De ontvangst van het seizoen ging vooruit op het vorige; vooral afleveringen als Three Turkeys, The Day We Almost Dies en Connection Lost werden geprezen. De originaliteit van die afleveringen werd nog het meest aangehaald door critici. Verder vonden ze het seizoen over het algemeen ook beter dan het vorige, vooral door de betere algemene verhaallijnen die gevolgd worden.

DVD: Modern Family seizoen 6 | Duur: 10 uur | Release: augustus 2015 | Video: 16:9 (1.78:1) | Audio: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels | Discs: 3x DVD| EAN: 8-712626-079194 | Met dank aan: 20th Century Fox

De Dvd-uitgave van dit nieuwe seizoen is ietwat vreemd. Aangeleverd wordt een slipcover, met daarin twee ultradunne Dvd-hoesjes. Daarin vind je drie schijven, waarmee het geheel wat omslachtig lijkt. Waarom immers niet gewoon een reguliere Dvd-hoes, met daarin drie schijven? In elk geval heeft Fox wel gebruik gemaakt van de extra ruimte die nu gecreëerd is; achterop de hoesjes vind je informatie over de afleveringen die op de schijf staan. Die info is overigens niet diepgaand; het betreft enkel afleveringentitels. Verder tref je op de slipcover de gebruikelijke informatie: een synopsis en technische details.

Fox neemt de serie in hoge kwaliteit op. Het geheel is daardoor fijn om naar te kijekn, met natuurlijke kleuren, scherpe lijnen en veel details. De buitenscènes in Los Angeles zijn daardoor ook vaak erg mooi om te zien. De mockumentary stukken uit de serie zijn ook goed van kwaliteit. Knap is vooral dat de serie de suggestie weet te wekken van handheld stijl, terwijl dat niet zo is. De audio is nagenoeg perfect, met weinig storing. Het dialoog is helder en duidelijk en ook omgevingsgeluiden komen goed uit de boxen.

Extra's zijn er genoeg op deze uitgave. Daar zitten de standaard zaken tussen, zoals verwijderde scènes en bloopers, maar ook leuke vondsten. In één van de afleveringen dit seizoen, hebben Claire, Phil en hun (nieuwe) buren een soort wedstrijd over wie de beste Halloween kan organiseren. Het resultaat is een knotsgekke aflevering, die een leuke special krijgt met Te gekke Halloween. Een andere leuke extra (Een Modern Thanksgiving) draait om de aflevering waarin Jay en Gloria proberen te ontsnappen aan alle drukte rond Thanksgiving. En dan is er nog een wat algemenere featurette die geheel draait om het maken van een aflevering. De extra's zijn erg leuk en het is goed dat Fox deze heeft toegevoegd aan de uitgave.

Het zevende seizoen ging in de Verenigde Staten op 23 september van start met uitzenden. De première aflevering werd door 9,46 miljoen mensen bekeken en daarmee lijkt een achtste seizoen ook erg waarschijnlijk.