Recensie SkyShowtime-serie 'The Lovers'

Recensie SkyShowtime-serie 'The Lovers'

Deze liefdeloze serie had veel beter een andere naam kunnen hebben.

Regie: Justin Martin | Cast: Johnny Flynn (Seamus), Roisin Gallagher (Janet), Alice Eve (Frankie), Martin Quinn (Jason), Evelyn Miller (Ndidi), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 23-30 minuten | Jaar: 2023-2024

The Lovers heeft een titel die duidelijk iets zegt over het genre van deze serie. Maar inhoud en thema kunnen van alles zijn met zo'n algemene naam. Bij vlagen lijkt deze serie meer te willen zijn dan een oppervlakkige romantische komedie, maar dit komt niet uit de verf. Zonder diepgaande onderwerpen moet de kijker aflevering na aflevering toekijken hoe Janet en Seamus ruziën over het wel of niet beginnen van een affaire.

The Lovers begint leuk met zwartgallige humor en onverwachtse verhaallijnen. De toon lijkt erop te duiden het niet om een zoetsappig liefdesverhaal gaat. Helaas is daardoor de romantiek niet erg voelbaar. De negatieve houding van de hoofdpersonen gaat na een tijdje vervelen, waardoor de vraag zich opdringt of deze serie niet beter The Fighters had kunnen heten.

Het continue geruzie van Janet en Seamus is veel heftiger dan de normale romkomergernissen die plotseling in overgaan passie; ze zijn echt gemeen tegen elkaar. Het lukt echter niet om over te brengen dat de twee ondanks alles elkaar niet kunnen weerstaan: er is nauwelijks chemie. Wanneer Janet tegen Seamus' vriendin doet of ze zijn nichtje is, komt dat veel geloofwaardiger over. Ook The Cousins was een betere titel geweest.

De acteurs zijn niet bijzonder aantrekkelijk of opvallend. Ze zijn zelfs een beetje slonzig. Roisin Gallagher probeert Janet te voorzien van scherpe humor door chagrijnig rond te lopen, maar bij gebrek aan charme om deze negativiteit te compenseren vervalt ze in een neurotische en gespannen uitstraling. Seamus is een zelfingenomen personage en acteur Johnny Flynn heeft misschien wel de flair om daarmee weg te komen, maar maakt desondanks een vermoeide indruk. Alsof hij in seizoen zeven zit in plaats van het frisse begin.

De serie bevat dan ook een vermoeiend verhaal. De kijker moet de helft van de zesdelige serie oeverloze discussies van de hoofdpersonen aanhoren over het wel of niet hebben van een affaire, die ze uiteindelijk zonder al te veel schroom aangaan. Dat Seamus een vriendin heeft lijkt hem allerminst te verscheuren en ook Janet laat zich hier niet door tegenhouden. En dan is het voor de kijker niet moeilijk te bedenken dat ook The Cheaters een betere titel was geweest.

Af en toe gaan de ruzies over de politieke situatie in Ierland, in heden en verleden, maar zo weinig dat dit onderwerp plichtmatig lijkt toegevoegd. Wie niet (meer) bekend is met het conflict tussen de loyalisten en de separatisten zal niet alles kunnen volgen. Pas tegen het einde krijgt het verleden van Ierland meer aandacht: The Troubles lijkt zich te onthullen als thema. Daarmee rijst echter de vraag waarom de kijker hier zo lang op heeft moeten wachten.

Wellicht is de moeizame relatie tussen Janet en Seamus één grote metafoor voor het conflict tussen Ierland en Groot-Brittannië, wat Ierse en Britse kijkers beter zullen opmerken dan de gemiddelde Nederlander. Maar net als de kijker bedenkt dat The Troubles dan toch de titel had moeten zijn, verandert de serie opnieuw van toon om af te sluiten met een thema dat eveneens in de rest van het verhaal nauwelijks tot uiting kwam. Welke titel de kijker ook kan bedenken, niets past werkelijk bij deze nietszeggende serie.

★★☆☆☆

The Lovers is te zien bij SkyShowtime.