Dvd recensie 'Zwarte Tulp' seizoen 1

Dvd recensie 'Zwarte Tulp' seizoen 1

Nette uitgave van de Videoland/RTL-serie.

Bedenkers: Antoinette Beumer, Els Buseman | Cast: Huub Stapel (Luuk Vonk), Linda van Dyck (Marieke Vonk-Vermeulen), Anna Drijver (Emma Vonk), Roeland Fernhout (Ben Vonk), Puck van Stijn (Jisanne Vonk) e.a. | Jaren: 2015 - heden | Zenders: Videoland, RTL4

Met Zwarte Tulp beleefde Videoland een primeur voor Nederland. Het streamingkanaal van RTL maakte een eigen serie die exclusief te streamen zou zijn. Daarmee troefde het concurrent Netflix af, dat nog altijd geen Nederlandse serie geproduceerd heeft. Centraal staat harde concurrentie in de Nederlandse bollenstreek.

Een mysterieus ongeluk maakte twee families aartsvijanden. Hun al jarenlang voortdurende vete wordt versterkt en actueel gehouden door de race om als eerste een zwarte tulp te kweken. Beetje bij beetje wordt het mysterie uit het verleden ontrafeld. Niets is wat het lijkt. Maar zeker is dat er bepaalde keuzes gemaakt moeten worden die gaan tussen leven en dood, liefde en haat en harmonie en chaos.

Er was iets interessants aan de hand met Zwarte Tulp, want de serie werd aangekondigd als een show die exclusief voor Videoland gemaakt was. Toch werd de serie uiteindelijk ook op tv uitgezonden (met een kleine rel als gevolg). Naar verluidt heeft dat te maken met de tegenvallende prestaties van Videoland, dat qua aantal abonnees ver achterblijft op Netflix. Op RTL doet de serie het wel bijzonder goed en trekt het meer dan een miljoen kijkers per aflevering.

Dvd: Zwarte Tulp seizoen 1 | Duur: 12 x 48 min. | Release: november 2015 | Video: 16:9 (1.85:1) | Audio: Nederlands Dolby Digital 2.0 | Ondertiteling: Nederlands | Discs: 3x Dvd | EAN: 8-715664-116500| Met dank aan: DFW

De serie wordt aangeleverd in een dubbeldikke Dvd-hoes, met daar omheen een identieke slipcover. Voorop een poster met daarop de twee strijdende hoofdpersonen van de serie en in het midden een onheilspellend beeld van een zwarte tulp. Het geheel ziet er mooi uit, maar als je de hoes open maakt, valt dat weer wat tegen. Links zit één schijf die je vast kan klikken en rechts zitten er twee. Daarnaast is er nog een velletje toegevoegd met reclame voor Videoland.

Beelden en audio
De serie bevat behoorlijk wat sfeervolle beelden. Scènes in de plantenkassen zien er bijvoorbeeld mooi uit en hebben felle kleuren waarbij het groen van de planten mooi afsteekt tegen de bijna zwarte aarde. Maar ook daar buiten zijn de kleuren mooi en de details prima. Bijzonder scherp is het dan weer niet, maar erg is dat niet. De audio is verder net uitgebalanceerd en op geen enkel moment vervelend om naar te luisteren.

Er zitten behoorlijk wat extra's op de uitgave. Deze gaan in op het uitgangspunt van de serie, de personages en het opzetten van een overtuigende serie in de bollenstreek, op videoland en de productie van de serie en laten ook de sets zien. Kortom: genoeg te kijken.

De serie krijgt een tweede seizoen. Hierin gaan Nasrdin Dchar en Hadewych Minis rollen spelen. Hoe hun personages heten en wanneer het seizoen precies uitgezonden wordt is nog niet bekend.