Tv-serie op Dvd: Show Me a Hero

Tv-serie op Dvd: Show Me a Hero

Helaas alleen een Dvd-uitgave van de knappe HBO miniserie, met Golden Globe-winnaar Oscar Isaac.

Regisseur: Paul Haggis | Cast: Oscar Isaac (Nick Wasicsko), Catherine Keener (Mary Dorman), Alfred Molina (Henry J. Spallone), Bob Balaban (Judge Leonard B. Sand), Jon Bernthal (Michael H. Sussman), Winona Ryder (Vinni Restiano) e.a. | Uitzending serie: 2015 | Tv-zenders: HBO

Afgelopen jaar verscheen op HBO de miniserie Show Me a Hero. Het meerdelige drama van de Oscarwinnende regisseur Paul Haggis (Crash) werd gebaseerd op het gelijknamige boek van Lisa Belkin en kreeg een grote naam in de lead: Oscar Isaac. De serie rond sociale woningbouw en een politieke onrust daaromtrent was een klein succes, maar daarom zeker geen mindere serie. HBO levert opnieuw hoog niveau.

Gezien het onderwerp is Show Me a Hero (RT = 97%, IMDb = 8,3) duidelijk geen serie voor het grote publiek. Dit blijkt ook uit de kijkcijfers. Gemiddeld stemden nog geen half miljoen Amerikanen af op de debuutuitzendingen op de betaalzender. Hoofdrolspeler Isaac kreeg recent alle credits voor zijn rol als burgemeester Nick Wasicsko. Hij mocht namelijk een Golden Globe in ontvangst nemen voor zijn aandeel. Onlangs verscheen de zesdelige miniserie op Dvd.

Synopsis
In een Amerika dat generaties verwijderd is van de strijd om burgerrechten in de jaren 60, krijgt de jonge burgemeester van een middelgrote stad het rechterlijk bevel om een aantal sociale huurwoningen te bouwen in de blanke wijken van zijn gemeente. Zijn poging hiertoe verscheurt de stad, legt het gemeentelijke apparaat lam en blijkt uiteindelijk fataal voor zijn eigen politieke carrière.

Uitgave: Show Me a Hero | Aantal discs 2 x Dvd | Afleveringen: 6 x ca. 57 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: Making Show me a Hero | EAN: 5051888220979 | Release: februari 2016 | Met dank aan: Warner Home Video

De twee schijven van deze Dvd-uitgave van de miniserie Show Me a Hero zitten vastgeklikt in een doorzichtige Dvd-keepcase, met daaromheen een vergelijkbare sleeve. In de hoes en op de schijven wordt geen extra informatie gegeven (over de plaats) van de afleveringen en het bonusmateriaal. Op de achterzijde van de hoes staat overigens wel duidelijk aangegeven wat we van de extra kunnen verwachten. De zes afleveringen blijken evenredig verdeeld over de twee discs.

Vooraf toch wat commentaar op Warner. Ondanks dat de serie op een redelijke Dvd-uitgave verschijnt, had deze serie zeker op Blu-ray mogen verschijnen. Show Me a Hero is overduidelijk met de nodige liefde gemaakt en daar had een High Definition uitgave volledig bij gepast.

Kijken we naar deze Dvd-uitgave en in dit geval specifiek de beeldkwaliteit, dan is het helaas wat afzien. Het wordt duidelijk dat het maximale er niet wordt uitgehaald. De beelden zijn flink korrelig en zelfs voor Standaard Definition ondermaats. De kleuren ogen verder redelijk netjes, maar de donkere scènes zijn matig. Details worden teveel opgeslokt door het zwart. Het geluid, aangeleverd via een Dolby Digital surround track, focust zich vooral op dialoog, met hier en daar wat omgevingsgeluiden.

Bonusmateriaal: 'Making Show me a Hero'
De schijven bieden slechts één extra, namelijk de featurette 'Making Show me a Hero'. Heel veel stelt deze helaas niet voor. Via vele interviews met cast & crew wordt het verhaal toegelicht en wordt er in een razend tempo stil gestaan bij wat details, bijvoorbeeld over het aandeel van Haggis. Jammer genoeg is deze dus te mager, zeker gezien de kwaliteit van de miniserie zelf.

En omdat het kan, hieronder de complete featurette 'Making Show me a Hero' in High Definition. Via HBO's eigen YouTube-account: