Blu-ray recensie: 'Penny Dreadful' seizoen 2

Nu de release van seizoen 3 dichtbij komt, is het tijd voor de Blu-ray van seizoen 2!

Bedenker: John Logan | Cast: Timothy Dalton (Sir Malcolm Murray), Eva Green (Vanessa Ives), Josh Hartnett (Ethan Chandler), Helen McCrory (Madame Kali), Rory Kinnear (The Creature) | Jaren: 2014 "“ heden | TV-release: Showtime

Penny Dreadful is een ondertussen drie seizoenen tellende serie van de Amerikaanse zender Showtime. De show vertelt een spannend verhaal over Vanessa Ives en haar bijzondere vrienden, die allemaal te maken krijgen met verschillende bovennatuurlijke krachten. Het tweede seizoen van de show is nu in Nederland op Blu-ray verkrijgbaar.

In dit tweede seizoen van het angstaanjagende Penny Dreadful komt er nieuw kwaad uit de schaduwen van het Victoriaanse Londen. De vreemde krachten van Vanessa Ives (Eva Green) groeien door en terwijl ze worstelt met haar persoonlijke demonen zijn er duistere krachten die het gemunt hebben op de mensen om haar heen: Afrikaanse ontdekkingsreiziger Sir Malcolm Murray (Timothy Dalton), de in problemen verzeilde Amerikaanse Ethan Chandler (Josh Hartnett), de roekeloze Dorian Gray (Reeve Carney), loyale Sembene (Danny Sapani), het gekwelde Beest (Rory Kinnear), gevoelige Victor Frankenstein (Harry Treadaway) en de prachtige Lily (Billie Piper). In deze wereld waar de meest iconische en angstaanjagende karakters uit de literatuur rondlopen, worden er onwaarschijnlijke verbonden aangegaan om de meest ongelooflijke verleidingen te weerstaan.

Net als het eerste, is ook dit tweede seizoen goed ontvangen. Op RottenTomatoes was elke criticus positief; gemiddeld scoort de serie een 7,6. "Het tweede seizoen van Penny Dreadful behoudt het intense bloederige drama van de serie en gebruikt een grote hoeveelheid fascinerende personages en locaties om een uniek verhaal te vertellen." Het tien afleveringen tellende seizoen ging in première met 0,575 miljoen kijkers; het seizoen eindigde met een hoogtepunt: 0,746 miljoen kijkers.

Blu-ray: Penny Dreadful seizoen 2 | Duur: 8 uur, 44 minuten | Release: april 2016 | Video: 1.78:1 | Audio: Engels Dolby True HD 5.1 Surround / Frans, Duits Dolby Digital 5.1 | Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Deens, Fins, Noors, Zweeds | Discs: 4x Blu-ray | EAN: 5-053083-063566 | Met dank aan: Paramount

Het tweede seizoen van Penny Dreadful wordt aangeleverd in een soortgelijke uitgave als het eerste seizoen. Het betreft een dubbeldikke Blu-ray keepcase met daar omheen een slipcover. Beiden hebben hetzelfde ontwerp. Voorop zien we hoofdpersonen Sir Malcolm Murray en Vanessa Ives. Kijk je achterop zie je informatie over het plot van het seizoen en te gebruikelijke technische details. Net als het vorige seizoen tref je in de hoes vier blauwe schijven aan, met kort info over de afleveringen die erop te vinden zijn. In de hoes zelf een synopsis van elke aflevering.

Beeld & Audio
De serie ziet er ook in dit tweede seizoen bijzonder mooi uit. De beelden in Penny Dreadful missen kleur, maar zien er alsnog erg mooi uit. Dat komt omdat het gebrek aan kleur een bewuste keuze was van de makers, met het idee om daarmee meer sfeer toe te voegen aan de serie. Dat lukt, met zeer scherpe details. Je ziet elk klein detail op de gezichten van personages, maar dat geldt ook voor de sets.

Het dialoog speelt een belangrijke rol in de serie, net als scènes waarin met op de achtergrond aanwezige muziek sfeer geschept wordt. Ook dat komt goed tot zijn recht in de uitgave. De stemmen zijn helder te horen en hetzelfde geldt voor de muziek. Het is kortom een erg mooie uitgave die de moeite van het kijken (en luisteren) waard is.

Er zitten prima extra's op deze uitgave. Er is een featurette die draait om het verbranden van de heksen, over de zeer excentrieke Ferdinand Lyle en over Verbis Diablo, de taal van de duivel. Er is ook een reeks productieblogs te zien over het maken van de verschillende afleveringen. Al met al is dit een mooie uitgave die prima extra's heeft, vooral vergeleken met die van vorig seizoen.

Op 1 mei gaan de uitzendingen van het derde seizoen van Penny Dreadful van start. Ditmaal zijn er negen afleveringen besteld. Dit seizoen komt Dr. Jekyll naar de serie, evenals de nieuwe Dr. Seward. Zij is een therapeut die Vanessa probeert te behandelen middels een onconventionele nieuwe aanpak.