Series / Specials
Dit familie-epos in 'Downton Abbey'-stijl is om van te smullen en mag je niet missen op SkyShowtime
Een familie staat midden in de geschiedenis in deze boeiende en gelaagde vertelling.
De Zweedse serie The Restaurant (Vår tid är nu, oftwel 'nu is onze tijd') is een microkosmos die qua stijl doet denken aan Downton Abbey. De geschiedenis van de welgestelde familie Löwander wordt getoond in een periode van grote sociale veranderingen. Plaats van handeling is restaurant Djurgårdskällaren.
Dit familiebedrijf heeft het gedurende de Tweede Wereldoorlog behoorlijk voor de kiezen gekregen. Zweden was neutraal, wat gepaard ging met morele ambiguïteit. Het land kreeg weliswaar niet te maken met verwoeste steden, maar maakte desondanks enorme sociale veranderingen door. Met name het rigide sociale klassenstelsel ging op de schop.
Djurgårdskällaren is een perfecte weergave van Zweden zelf, dat tussen 1945 en de jaren 70 enorme veranderingen doormaakte. De maatschappelijke hokjes in het naoorlogse Stockholm zijn in een klap duidelijk. In de kelder zwoegt het personeel, terwijl boven de rijken dineren in stijl. De verhaallijn plaatst dit element op de voorgrond.
Centraal in het verhaal staat de relatie tussen de rebelse dochter Nina (Hedda Stiernstedt) en de ambitieuze keukenhulp Calle (Charlie Gustafsson). Nina's oudere broer Peter (Adam Lundgren) keert terug naar Stockholm, nadat hij in de oorlog in een vluchtelingenkamp heeft gewerkt. Ook heeft moeder Helga (Suzanne Reuter) informanten in de keuken.
Door de decennia heen zie je als kijker hoe de familie Löwander verandert als een reflectie van Zweden zelf. De zender STV spaarde kosten noch moeite om de productie historisch verantwoord neer te zetten, waardoor The Restaurant hun duurste serie ooit werd. De ontvangst was echter voortreffelijk.
Zowel nationaal als internationaal werd het complexe en genuanceerde verhaal over de Löwanders enthousiast ontvangen. Dit was mede omdat de bedenkelijke kanten van de Zweedse neutraliteit ook aan bod komen. Zo toont de serie de dubieuze transacties die tijdens de oorlog werden gemaakt om het restaurant te laten overleven.
Mede doordat de makers deze elementen meenamen, komen binnen het verhaal meerdere dimensies aan bod. Dit maakt van The Restaurant een historisch drama van de bovenste plank. In vier seizoenen en 32 afleveringen zie je hoe levensechte personages worstelen met zelfbehoud, liefde, macht en verandering, binnen een microkosmos die universeel aanvoelt.
Dit familiebedrijf heeft het gedurende de Tweede Wereldoorlog behoorlijk voor de kiezen gekregen. Zweden was neutraal, wat gepaard ging met morele ambiguïteit. Het land kreeg weliswaar niet te maken met verwoeste steden, maar maakte desondanks enorme sociale veranderingen door. Met name het rigide sociale klassenstelsel ging op de schop.
Maatschappelijke spiegel
Djurgårdskällaren is een perfecte weergave van Zweden zelf, dat tussen 1945 en de jaren 70 enorme veranderingen doormaakte. De maatschappelijke hokjes in het naoorlogse Stockholm zijn in een klap duidelijk. In de kelder zwoegt het personeel, terwijl boven de rijken dineren in stijl. De verhaallijn plaatst dit element op de voorgrond.
Centraal in het verhaal staat de relatie tussen de rebelse dochter Nina (Hedda Stiernstedt) en de ambitieuze keukenhulp Calle (Charlie Gustafsson). Nina's oudere broer Peter (Adam Lundgren) keert terug naar Stockholm, nadat hij in de oorlog in een vluchtelingenkamp heeft gewerkt. Ook heeft moeder Helga (Suzanne Reuter) informanten in de keuken.
Een productie van topkwaliteit
Door de decennia heen zie je als kijker hoe de familie Löwander verandert als een reflectie van Zweden zelf. De zender STV spaarde kosten noch moeite om de productie historisch verantwoord neer te zetten, waardoor The Restaurant hun duurste serie ooit werd. De ontvangst was echter voortreffelijk.
Zowel nationaal als internationaal werd het complexe en genuanceerde verhaal over de Löwanders enthousiast ontvangen. Dit was mede omdat de bedenkelijke kanten van de Zweedse neutraliteit ook aan bod komen. Zo toont de serie de dubieuze transacties die tijdens de oorlog werden gemaakt om het restaurant te laten overleven.
Geen tweedimensionaal verhaal
Mede doordat de makers deze elementen meenamen, komen binnen het verhaal meerdere dimensies aan bod. Dit maakt van The Restaurant een historisch drama van de bovenste plank. In vier seizoenen en 32 afleveringen zie je hoe levensechte personages worstelen met zelfbehoud, liefde, macht en verandering, binnen een microkosmos die universeel aanvoelt.