Dvd-recensie: 'Banshee' seizoen 3

Dvd-recensie: 'Banshee' seizoen 3

Nu het vierde seizoen speelt, is het derde van deze gewelddadige serie in Nederland te koop.

Bedenkers: David Schickler, Jonathan Tropper | Cast: Antony Starr (Lucas Hood), Ivana Milicevic (Carrie Hopewell), Ulrich Thomsen (Kai Proctor), Frankie Faison (Sugar Bates) e.a. | Jaren: 2013 - heden | Release: HBO

In 2013 lanceerde het Amerikaanse netwerk Cinemax in een poging een speler te worden op de seriemarkt de show Banshee. Het verhaal draait om een ex-veroordeelde die de identiteit van de sheriff van het kleine stadje Banshee overneemt en vervolgens te maken krijgt met de plaatselijke maffia. Nu het vierde en tevens laatste seizoen uitgezonden wordt, is het een mooi moment om de Dvd-uitgave van het derde seizoen te bespreken.

Carrie blijft in Banshee wonen. Bij dag werkt ze als serveerster, bij nacht steekt ze Lucas, een handje toe bij een reeks lokale klussen. Terwijl Lucas steeds meer moeite heeft om zijn ware identiteit verborgen te houden voor zijn hulpsheriffs raakt het korps van Banshee verwikkeld in een nieuw conflict tussen Amish gangster Kai Proctor en Chayton Littlestone, de brutale, wraakzuchtige leider van de Redbone-vleugel van de Kinaho-stam.

Het derde seizoen werd prima bekeken. Naar de eerste aflevering keken meer dan een half miljoen mensen in de VS, en naar de laatste aflevering bijna 700.000. Op Rotten Tomatoes vinden we acht recensies van het derde seizoen en die lijken allemaal positief te zijn. Recensenten noemen de show "een van de meest onderhoudende series op televisie" en een heerlijk voorbeeld van "over-the-top" pulp.

DVD: Banshee seizoen 3 | Duur: 10x 49 min. | Release: april 2016 | Video: 16:9 (1.78:1) | Audio: Dolby Digital 5.1: Engels, Frans, Duits | Ondertiteling: Nederlands, Frans, Duits, Engels | Discs: 4x DVD| EAN: 5-051888-210390 | Met dank aan: Warner Bros.

De vier schijven van dit seizoen worden in een prachtige uitgave aangeleverd. Je treft eenzelfde cover aan als de eerdere seizoenen, met een standaard hoes. De schijven worden zoals te zien op bovenstaande foto allemaal netjes naast elkaar gepresenteerd. Haal je schijven drie en vier uit de hoes, tref je korte omschrijvingen van de tien afleveringen aan, wat ons betreft een fijne toevoeging.

De beelden zien er net als vorig seizoen net uit, hoewel de donkere scènes nog altijd iets teveel grain hebben. Dat is jammer, want dan vallen de details weg en dat doet weer afbreuk aan de kijkervaring. Tegelijk zien lichte scènes er wel mooi uit, met meer dan genoeg detail in close-ups. De audio klinkt goed uit de boxen, dankzij de DTS masters 5.1 track, die vooral in de actiescènes schittert.

Er zijn veel extra's toegevoegd aan deze uitgave. Er zijn acht korte featurettes die ingaan op de achtergrondverhalen van personages en er is een aantal toffe featurettes die ingaan op de achtergrond van personages. Verder is er vooral veel materiaal dat achter de schermen kijkt, zoals naar het uitvoeren van stunts, camerawerk en zelfs het maken van de voortiteling.

Banshee is sinds 1 april bezig met uitzendingen van het laatste seizoen. Dit vierde seizoen krijgt in totaal acht afleveringen, twee minder dus dan voorgaande seizoenen. Hiertoe besloot men naar het schijnt omdat de schrijvers het welletjes vonden. Het verhaal kwam volgens hen tot een natuurlijk einde, dus waarom zou je dan verder gaan?