Blu-ray recensie: 'The Blacklist' seizoen 3

Mooie beelden, sfeervolle audio en veel extra's.

Bedenker: Jon Bokenkamp | Cast: James Spader (Raymond Reddington), Megan Boone (Elizabeth Keen), Diego Klattenhoff (Donald Ressler), Ryan Eggold (Tom Keen), Harry Lennix (Harold Cooper) | Jaren: 2013 "“ heden | Release: NBC, RTL4

Sinds september 2013 vermaken mensen zich met The Blacklist, een innovatieve serie die vooral draait om Raymond Reddington. Hij is een meestercrimineel, die op een dag besluit zichzelf aan te geven bij de FBI. Maar Reddington heeft een plan: hij brengt met zich mee een lange lijst met daarop de namen van misdadigers en hoe men ze kan pakken. Daarnaast speelt er nog iets, wat te maken heeft met de jonge Elizabeth Keen. Ondertussen tellen de avonturen drie seizoenen en is het derde nu in Nederland te koop.

Als het seizoen van start gaat, is FBI-agent Elizabeth "Liz" Keen nu op de vlucht met crimineel meesterbrein Raymond "Red" Reddington. Er loopt een onderzoek tegen assistent-FBI Directeur Harold Cooper en nu leidt agent Donald Ressler tegen wil en dank de FBI Task Force in een klopjacht op Liz en Red. Terwijl ze hun voormalige collega's maar moeizaam voor blijven, duikt Liz in Reds onderwereld van twijfelachtige contacten en geheime operaties. Liz begeeft zich op een onvoorspelbare reis van zelfontdekking en alle elementen van haar leven, inclusief haar onduidelijke relatie met Tom, komen onder immense druk te staan als ze blijft geloven dat Red alle antwoorden heeft.

Dit derde seizoen werd nog beter ontvangen dan voorgaande reeksen. Op RottenTomatoes scoort men gemiddeld een 7,4 op een percentage van 91. De site denkt dat de consensus onder critici is dat de serie na een iets matiger tweede seizoen weer "in topvorm is, met nieuwe gevaren voor Red" en "alle ruimte voor James Spader om te schitteren". De kijkcijfers zijn wel iets teruggelopen, al blijven ze hoog. Waar het eerste seizoen nog gemiddeld 14,95 miljoen mensen naar NBC trok, was dat bij het tweede nog 13,76 miljoen en in dit derde seizoen waren er gemiddeld 11,19 miljoen kijkers.

Blu-ray: The Blacklist seizoen 3 | Duur: 980 min. | Release: oktober 2016 | Video: 1.78:1 | Audio: Engels, Frans, Italiaans DTS-HD MA | Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans | Discs: 6x Blu-ray | EAN: 8-712609-606591 | Met dank aan: Sony Pictures

De serie wordt aangeleverd in eenzelfde box als de voorgaande seizoenen. Het gaat om een extra dikke Blu-ray keepcase, met daarin een totaal van zes schijven. Elk van die schijven heeft weer een aantal andere personages opgedrukt staan en er staat informatie over welke afleveringen er op elke schijf staan. Ook staan er in de hoes synopsissen van de afzonderlijke afleveringen gedrukt.

Beelden en audio
The Blacklist is een van de best bekeken series van NBC op dit moment en dus is het geen wonder dat er veel geld in de beeldkwaliteit en de audio gaat zitten. Het geheel ziet er dus mooi uit, met veel details en levendige kleuren. Vooral scènes die zich buitenshuis afspelen zijn daardoor erg mooi om naar te kijken.

De audio is verder sfeervol als altijd, met mooie muziek voor elk afzonderlijk personage. Verder zijn ook dialoog en achtergrondgeluiden goed te horen. Vooral mooi zijn momenten van actie in de film, waarbij bijvoorbeeld pistolen afgeschoten worden.

Er zitten weer behoorlijk wat extra's bij de uitgave. Er zijn een heleboel verwijderde scènes vrijgegeven, waarvan je bij sommige de vraag kan stellen waarom ze verwijderd zijn (en bij anderen is dat juist helder). Verder zijn er commentaren bij afleveringen 9 en 19, van Jon Bokenkamp, Brandon Margolis en Kat Goodson.

Andere mooiere extra's draaien om het verfilmen van de serie (van script naar scherm), over Aram (de technologie-expert van de serie), de schurken van seizoen drie, het maken van een comic en de mooiste regels tekst van Red.

Het vierde seizoen van The Blacklist wordt al uitgezonden in de Verenigde Staten. De kijkcijfers zijn flink gezakt in de VS, naar 6,40 miljoen voor de première. Of er een vijfde reeks komt is nog niet bekend, maar het lijkt er wel op. Ook werkt men aan een spin-off, The Blacklist: Redemption genaamd, met hoofdrollen voor Famke Janssen en Ryan Eggold.