Tv-serie op Blu-Ray: Narcos (seizoen 1)

Tv-serie op Blu-Ray: Narcos (seizoen 1)

De harde maffiaserie rond Pablo Escobar.

Bedenkers: Chris Brancato | Carlo Bernard | Doug Miro | Cast: Wagner Moura (Pablo Escobar), Boyd Holbrook (Steve Murphy), Pedro Pascal (Javier Peña), Joanna Christie (Connie Murphy), Juan Pablo Raba (Gustavo Gaviria), Maurice Compte (Horacio Carrillo), e.a. | Uitzending serie: 2015 - heden | Tv-zenders: Netflix

Ondertussen is op Netflix het tweede seizoen al verschenen, maar het mag niet vergeten worden dat de steamingdienst de misdaadserie Narcos verleden jaar met veel succes introduceerde. De ontvangst onder de critici was wat wisselend (RT = 78%), maar het publiek is zeker onder de indruk (IMDb = 89%) van de misdaadserie rond de drugsmaffia in Colombia en dan met name kingpin Pablo Escobar en zijn bandieten uit Medellí­n.

In het eerste seizoen zien we hoe de genadeloze cocaïnebaron Escobar zich opwerkt naar de top van de criminele wereld. We maken ook kennis met de gedreven Amerikaanse DEA-agenten Steve Murphy en Javier Peña. Zij zetten letterlijk hun leven op het spel om het snel groeiende drugskartel te ontmantelen en de grote leider achter de tralies te krijgen. Een bijna onmogelijke opgave, want vrijwel iedereen in Colombia is doodsbang voor de machtige en schatrijke Escobar.

Serie: Narcos - Seizoen 1 | Aantal discs 2 x Blu-Ray | Afleveringen: 10 x 60 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels / Spaans DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 8717344759540 | Release: oktober 2016 | Met dank aan: Just Entertainment

De twee schijven van deze Blu-ray uitgave van het eerste seizoen van Narcos zitten verpakt in een mooie uitklap-verpakking, met daaromheen een insteekhoes. Ondanks dat er voldoende ruimte is, wordt er geen extra informatie geleverd over de afzonderlijke afleveringen.

Er zijn flink wat afleveringen op de schijven geperst, maar toch blijft de beeldkwaliteit doorgaans erg netjes. De kleuren zijn sterk aanwezig; vol en warm. Dit geeft de serie een moderne uitstraling, ondanks dat deze zich afspeelt in de jaren 70 en 80. Er is nagenoeg geen ruis aanwezig. Ook de donkere scènes behouden zeer netjes de details. Iets minder is de scherpte. Deze ligt ver boven de scherpte van een Dvd-uitgave, maar lijkt zo nu en dan toch wat gemiddeld voor een HD-uitgave. Uiteraard zijn er heel wat archiefbeelden te zien met een mindere beeldkwaliteit en dit geeft de serie juist het licht documentaire-achtige gevoel.

Het geluid wordt aangestuurd door een standaard DTS-HD geluidstrack. De soundtrack valt veruit het meest op, met uiteraard het geweldige openingsnummer 'Tuyo' van de Braziliaanse singer-songwriter Rodrigo Amarante.

Bonusmateriaal
Just Entertainment heeft de tien afleveringen evenredig verspreid over de twee schijven. Dit betekent dat de gigabytes goed zijn besteed. Het resultaat is ook dat er geen bonusmateriaal op de schijven staat. Hieronder dan maar de online featurette 'Making of Narcos:'

Derde & vierde seizoen aangekondigd
Het beter ontvangen tweede seizoen van Narcos is ondertussen al weer eventjes te zien op Netflix. Opnieuw wordt er jacht gemaakt op Pablo Escobar. Het derde en vierde seizoen werden vrij snel aangekondigd en daarin wordt de jacht op de drugsmaffia in Colombia verplaatst naar de andere grote drugsbaronnen in Colombia. Hieronder de trailer voor seizoen 2: