Tv-serie op Dvd: Peaky Blinders (seizoen 3)

De stevige misdaadserie met onder meer Cillian Murphy en Tom Hardy.

Bedenkers: Steven Knight | Cast: Cillian Murphy (Tommy Shelby), Helen McCrory (Polly (Elizabeth) Gray), Paul Anderson (Arthur Shelby, Jr.), Annabelle Wallis (Grace Shelby), Tom Hardy (Alfie Solomons), Joe Cole (John Shelby), e.a. | Uitzending serie: 2013 - heden | Tv-zenders: BBC Two

De BBC heeft bewezen heel krachtige tv-series te kunnen opleveren. Op dit moment beschikt de zender over series als - om er een paar te noemen - Sherlock, Luther, Doctor Who, Ripper Street, Happy Valley en ook Peaky Blinders is een ware hit. De misdaadserie rond Cillian Murphy's gangster Tommy Shelby laat nog steeds prima kijkcijfers zien en sinds het tweede seizoen is zelfs Tom Hardy van de partij. Onlangs verscheen het derde seizoen op Dvd.

In het seizoen 3 van Peaky Blinders (IMDb = 8,8) stapt gangsterbaas Thomas Shelby in het huwelijksbootje. Maar dit gezinsgeluk betekent niet dat zijn familie, die de beruchte Peaky Blinders bende leidt, in rustiger vaarwater komt. Sterker nog: er raken steeds meer grote criminele partijen betrokken bij de zaken van de bende. Complexe zakenrelaties en familie-intriges leiden ertoe dat Thomas steeds verder het criminele pad op moet gaan om zichzelf en zijn naasten veilig te houden. Maar dat blijkt een moeilijke opgave, als onduidelijk is wie te vertrouwen is en wie niet.

Serie: Peaky Blinders - Seizoen 3 | Aantal discs 2 x Dvd | Speelduur: 6 x 60 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Dolby Digital 2.0 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 8713045248178 | Release: oktober 2016 | Met dank aan: Entertainment One

De twee schijven van deze Dvd-uitgave van het derde seizoen van Peaky Blinders zitten verpakt in standaard amaray Dvd keepcase, met daaromheen een insteekhoes. Helaas is nergens extra informatie te vinden over de afzonderlijke zes afleveringen.

Het beeld van deze Dvd-uitgave is jammer genoeg van een niet al te beste kwaliteit, ook niet voor 'standaard definition.' De scherpte oogt nog redelijk en de kleuren zijn best redelijk maar helaas grauwer dan je zou verwachten. Daarnaast is er voortdurend ghosting aanwezig en dat is toch echt een behoorlijke misser bij deze kwaliteitsserie. Ook de donkere scènes zijn mager in detailbehoud. Gelukkig valt het met de ruis erg mee, al krijg je daar wel een behoorlijk rare digitale pixel voor terug. To bad.

Geen extra's
Helaas levert Entertainment One een zeer kale uitgave op voor dit seizoen van Peaky Blinders. Buitenlandse uitgaven lijken overigens ook geen bonusmateriaal te bevatten. Hieronder dan maar de online featurette 'Origins:'

De kijkcijfers geven al aan dat BCC voorlopig geen reden zal hebben om te stoppen met Peaky Blinders. Midden 2016 werd door de BBC daarom onthuld dat er een vierde en vijfde seizoen besteld is van de misdaadserie. Beide seizoenen bestaan uit zes afleveringen, Steven Knight schrijft opnieuw de scenario's en Cillian Murphy heeft aangegeven terug te keren. De opnames voor seizoen 4 starten naar verluidt begin volgend jaar zodat er aan het einde van het jaar gestart kan worden met uitzenden.