Blu-ray recensie: 'Into the Badlands' seizoen 1

Mooie uitgave van een spannende post-apocalyptische AMC-serie!

Cast: Daniel Wu (Sunny), Orla Brady (Lydia), Sarah Bolger (Jade), Aramis Knight (M.K.), Emily Beecham (The Widow) e.a. | Jaar: 2015 - heden | Zender: AMC

Series die zich in de toekomst, als de samenleving geheel getransformeerd is, lijken steeds populairder te zijn. Je hebt bijvoorbeeld series voor jongeren, waaronder The 100, maar ook de wat meer op volwassenen gerichte show Into the Badlands. Van het eerste seizoen van deze AMC-serie is nu een Blu-ray uitgebracht.

We hintten er al naar: Into the Badlans speelt zich eeuwen in de toekomst af. In de nasleep van de vernietiging van de beschaving is een feodale maatschappij ontstaan. Dit gebied heet nu de Badlands en is verdeeld over zeven rivaliserende baronnen. Elke baron dwingt zijn gezag af met de hulp van loyale legers van getrainde moordenaars, bekend als Clippers. De meest dodelijke clipper is Sunny (Wu), de meest betrouwbare adviseur van baron Quinn. Quinn is al decennialang de baron met de meeste macht in de Badlands, maar stuit op weerstand bij de nieuwste baron van het gebied, The Widow.

De serie begon sterk op AMC. De eerste aflevering trok in de Verenigde Staten meer dan 6,5 miljoen kijkers. De afleveringen daarna zakte dat aantal naar 2,1 miljoen, wat alsnog een mooi aantal is. Wellicht verdwenen de meeste mensen omdat de serie barst van het potentieel, maar niet op elk vlak levert. Waar de show in elk geval wel goed in is - zelfs in uitblinkt - is de actie. Into the Badlands bevat een boel prachtig gechoreografeerde actiescènes en is volgens velen alleen al daarom de moeite van het kijken waard.

Blu-ray: Into the Badlands seizoen 1 | Duur: ca. 275 minuten | Release: februari 2017 | Video: 16:9 (1080p) | Audio: Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertiteling: Nederlands | Discs: 2x Blu-ray | EAN: 8-713045-248567 | Met dank aan: eOne

Het eerste seizoen van Into the Badlands wordt in een gewone Blu-ray keepcase aangeleverd. Daar zit uiteraard een slipcover omheen, die er exact hetzelfde uitziet als de keepcase. Voorop zien we hoofdpersoon Sunny, gespeeld door Daniel Wu, in een epische pose staan. Hij is duidelijk klaar voor het gevecht. Verder staat er achterop de uitgave een synopsis en heb je binnenin de hoes twee schijven. Die zijn allebei hetzelfde ontworpen, en bevatten hetzelfde beeld van Sunny als voorop de hoes.

Beeld & Audio
De nieuwe AMC-serie ziet er bijzonder gestileerd uit. Zodoende zijn er soms mooie shots van grote velden van rozen, of wijdse omgevingen, die duidelijk een groot en ruw land moeten laten zien. Beelden zijn gedetailleerd en kleurrijk, met vaak mooie kleurstellingen. Zo draagt Sunny vaak rood, en zie je hem bijvoorbeeld tegen een groene achtergrond. Het zijn mooie, sfeervolle beelden die op deze Blu-ray uitgave goed tot hun recht komen.

Ook wat audio betreft is er genoeg te beleven. Into the Badlands telt slechts zes afleveringen, maar had naar het schijnt een groot budget. Omgevingsgeluiden zijn daar getuige van: zo is er bijvoorbeeld een scène die zich in de regen afspeelt, waarin Sunny begint te vechten. Die regengeluiden zijn mooi en komen van alle kanten. Ook dialoog is sterk, maar belangrijker nog de vele gevechten, waarbij je de scherpe messen en zwaarden door de lucht hoort scheren, zijn mooi om te kijken en te horen.

De extra's
Er zitten behoorlijk wat extra's op deze mooie uitgave. Allereerst is er een uitgebreide featurette die de naam Building the World draagt. Hierin gaan de makers in op de toekomst, hoe die tot stand is gekomen en waar zij door beïnvloed zijn bij het maken van de serie. Het is interessant om te horen, vooral hoe ze zich bijvoorbeeld lieten inspireren dor Axziatische films als Ip Man en Crouching Tiger, Hidden Dragon.

Ook is er een zestal Inside the Episodes featurettes toegevoegd, die zorgvuldig ingaan op de afzonderlijke afleveringen en hoe die tot stand zijn gekomen. Veel focus ligt dan ook op de praktische effecten en de manier waarop die gefilmd zijn. Dan zijn er nog twee andere features, namelijk Inside Characters: The Clippers en Inside Characters: The Barons. Die zijn eigenlijk gekoppeld aan de Building the World featurette en vertellen over de facties die een rol spelen in de serie.

Ondanks dat Into the Badlands aan het einde van zijn eerste seizoen flink aan kijkers had ingeleverd, was de positieve ontvangst voor AMC genoeg om er een tweede te laten maken. Sterker nog, dat tweede seizoen telt tien afleveringen. De première daarvan vindt plaats op 19 maart.