Tv-serie op Blu-Ray: Planet Earth II

Tv-serie op Blu-Ray: Planet Earth II

Opnieuw een hoogstandje van BBC en met de stem van David Attenborough.

Bedenker: BBC | Presentatie: David Attenborough (UK) | Uitzending: 2016 | Tv-zenders: BBC One | NPO 1

In 2006 boekte de BBC een enorm succes met de baanbrekende natuurserie Planet Earth. De serie was de duurste natuurserie ooit gemaakt en werd als eerste opgenomen in High Definition. 10 jaar later verscheen een vervolg met Planet Earth II, opnieuw ingesproken door David Attenborough en dit keer met muziek van grootheid Hans Zimmer. De tweede reeks werd opgenomen in ultra high definition (4K) en er werd onder meer gebruik gemaakt van betere camerastabilisatie en de nieuwste drone-technieken.

In Planet Earth II krijgen we zes officiële afleveringen te zien welk ziche focussen op bepaalde habitat, namelijk eilanden, bergen, oerwouden, woestijnen, graslanden en steden. Onlangs gaf Just Entertainment de zesdelige tweede reeks van Planet Earth uit op een mooie Blu-ray uitgave. Ook met de Planet Earth II-dagboeken.

Uitgave: Planet Earth II | Aantal discs 2 x Blu-ray | Speelduur: 6 x ca. 50 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Engels | Release: maart 2017 | EAN: 8711983443488 | Met dank aan:[/b] Just Bridge Entertainment

De twee schijven van deze Blu-ray uitgave van Planet Earth II zitten vastgeklikt in een mooie uitklaphoes, die in een zeer stevige insteekhoes zit. In de uitklaphoes staat de extra informatie, met per disc een opsomming van de titels van de afleveringen en het bonusmateriaal. Helaas mist de officiële zevende - samenvattende - aflevering 'A World of Wonder' op deze uitgave.

De liefhebbers weten het nog wel; de Nederlandse uitgave van de filmversie van Planet Earth uit 2006 was geen enorm groot succes. De liefhebbers van HD-beelden waren niet blij met de uitgave van Dutch FilmWorks. Planet Earth II is uitgegeven door Just Entertainment en met deze editie zit het gelukkig wel goed. De kleuren zijn fenomenaal en de scherpte is werkelijke voortreffelijk. Uiteraard zijn de shot van de wijde natuur al prachtig, maar de close-ups blijven toch het meeste indruk maken. Het beeld is verder vrij van storende elementen en dat maakt het geheel een waar kijkgenot voor jong en oud. Wat wel erg jammer is, is dat er geen Nederlandse geluidstrack is meegeleverd. En voor wie de serie op NPO1 heeft gezien, weet dat deze wel beschikbaar is.

Mooie extra's
De zes afleveringen staan evenredig verdeeld over de twee schijf. Per disc krijgen de afleveringen ook een korte, maar zeer fraaie Making of, allen onderdeel van de 'Planet Earth II - Diaries'. Er zijn veel beelden te zien van de uitdagingen bij het in beeld brengen van de natuur en dieren. Zo zie je de barre tochten naar allerlei uithoeken in de wereld, het gebruik van parachutes en drones voor de opnames en de uitdagingen die er zijn om bijvoorbeeld de snelheid en het geluid van bepaalde dieren in beeld te brengen en op te vangen.

De toekomst?
Over een volgende Planet Earth is nog weinig bekend. Wel heeft de BBC / producent Mike Gunton aangegeven dat ze een derde deel willen voordat de nu 90 jarige David Attenborough 100 jaar wordt. De productie van Planet Earth II nam maar liefst 4 jaar in beslag dus de BBC heeft nog een aantal jaar om een derde deel voor te bereiden.