Dvd-recensie: 'Penny Dreadful' seizoen 3

Ziet er erg mooi uit, dit laatste seizoen.

Bedenker: John Logan | Cast: Timothy Dalton (Sir Malcolm Murray), Eva Green (Vanessa Ives), Josh Hartnett (Ethan Chandler), Helen McCrory (Madame Kali), Rory Kinnear (The Creature) | Jaren: 2014 "“ 2016 | TV-release: Showtime

Het derde seizoen van Penny Dreadful breide vorig jaar een mooi en emotioneel einde aan de show. Daarmee kwam een einde aan het bizarre verhaal van Vanessa Ives en een heleboel klassieke monsters. Vandaag bespreken we de dvd-uitgave van dat derde seizoen.

Wat als de enige manier om je demonen te verslaan is om je aan hen over te geven? Ervaar het in het laatste seizoen van Penny Dreadful. In gevaarlijke nieuwe landen komen Ethan Chandler, Dr. Frankenstein, Dorian Gray, Sir Malcolm, the Creature en de beeldschone maar dodelijke Lily nieuwe horrors tegen. Ze worden geconfronteerd met hun monsterlijke zelf en moeten deze leren te omarmen. Voor de prachtige en getroebleerde Vanessa Ives zou het accepteren van haar demonen kunnen leiden tot eeuwige duisternis voor de hele wereld.

Penny Dreadful scoorde ook in het laatste seizoen goed op RottenTomatoes. De show kreeg gemiddeld een 8,1 voor de laatste afleveringen met als consensus: "Penny Dreadful is terug met een bloedmooi, bloederig derde seizoen vol nieuwe mysteries en gotische horror." Veel kijkers trokken de laatste negen afleveringen overigens weer niet: het seizoen ging van start met dik een half miljoen kijkers en eindigde met een soortgelijk cijfer.

Dvd: Penny Dreadful seizoen 3 | Duur: 7,5 uur | Release: april 2017 | Video: 1.78:1 | Audio: Engels, Frans, Duits, Italians, Spaans Dolby Digital 5.1 | Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Italiaans, Spaans | Discs: 4x Dvd | EAN: 5-053083-100308 | Met dank aan: Paramount

Voorheen kregen we telkens de Blu-ray versie aangeleverd, maar nu gaat het om een Dvd-uitgave. Die is iets minder mooi. Zo is er een slipcover toegevoegd, en krijg je dus enkel een vrij standaard Dvd-hoes. Voorop de poster van het nieuwe seizoen, die wel behoorlijk sfeervol is. Achterop een synopsis en een lijst met alle extra's. In de hoes tref je verder vier schijven aan, elk met duidelijk aangegeven welke afleveringen erop te vinden zijn. Ook lees je van die afleveringen korte synopsissen in de hoes.

Beeld & Audio
Een van de fijnste dingen aan Penny Dreadful is de look en feel van de serie. De setting wordt met uiterste zorgvuldigheid in beeld gebracht en weet daarom altijd te overtuigen. Dat komt ook dit derde seizoen tot zijn recht. De kleuren zien er goed uit, met veel detail. Wel is het vaak donker, een bewuste keuze van de makers, zonder dat er dan details verloren gaan. Ook de soundtrack is goed, met een Dolby Digital 5.1 track, die vooral nadruk legt op muziek en dialoog. Daardoor ziet en klinkt de serie echt goed en is het een genot om naar te kijken.

Extra's zijn er volop dit seizoen. Op schijf één staan er twee: Hecate's Witch Prosthetics, een drie minuten durende special over de heksen in het seizoen en The Making of Dr. Jekylls Lab over de set van het lab en de keuzes die men maakte bij het ontwerpen daarvan. Op de tweede schijf tref je een reeks Character Profiles aan, over de hoofdpersonen. Het zijn hele korte schetsen, over onder meet Ethan Chandler en Dorian, die laten zien waar de personages vorig seizoen precies waren. Op de derde schijf tot slot nog twee specials; Vanessa's Costumes over dekostuums van Vanessa in de complete serie en The Dead Zoo over de belangirjke locatie van de show, het Natural History Museum van Dublin.

We schreven het al: een toekomst is er niet meer. Penny Dreadful kwam na drie seizoenen en in totaal 27 afleveringen tot een mooi en passend eind.