Dvd-review: 'American Horror Story: Raonoke'

Het zesde seizoen ondertussen.

Bedenker: Ryan Murphy | Cast: Evan Peters (Rory Monahan / Edward Philippe Mott), Kathy Bates (Agnes Mary Winstad / The Butcher), Sarah Paulson (Audrey Tinall / Shelby Miller) e.a. | Jaren: 2011 "“ heden | Zender: FX

Zes seizoenen kent American Horror Story al en maker Ryan Murphy wilde met dit nieuwste seizoen een duisterder geheel maken. Details over het plot en de cast werden verder enorm geheim gehouden, tot de première van de eerste aflevering. Toen pas bleek dat het geheel Raonoke zou heten. Sinds twee weken op Dvd bverkrijgbaar.

American Horror Story: Roanoke staat los van het voorgaande seizoen en speelt zich hoofdzakelijk af in en rond een boerderijhuis dat wordt geplaagd door kwelgeesten uit de Roanoke-kolonie. De ontvangst van het nieuwe seizoen is goed. Op RottenTomatoes heeft het gemiddeld een 6,67 en is er een goedkeuring van 78 procent. "Een verrassende wending ten opzichte van eerdere AHS-seizoenen", stellen critici. Wel vinden ze het format van true crime nogal overdreven. De kijkcijfers deden niet onder voor eerdere reeksen en elke aflevering werd door minstens vijf miljoen mensen bekeken in de Verenigde Staten.

Dvd: American Horror Story Raonoke | Speelduur: 6 uur | Release: oktober 2017 | Video: 16:9 | Audio: Dolby Digital 5.1: Frans, Engels | Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels | Discs: 3x Dvd | EAN: 8-712626-060352 | Met dank aan: 20th Century Fox

Raonoke heeft een wat opvallende Dvd-uitgave gekregen. Het geheel is sfeervol en geheel zwart, maar niet heel mooi. Het gaat namelijk om een standaard Dvd-hoes, met niks er omheen. Dat gebrek aan opsmuk zie je ook aan de binnenkant, waar enkel de drie schijven in zitten. Dat is jammer, want we zien vaak ook uitgaven die zowel aan de binnen- als buitenkant iets meer opmaak hebben.

Beeld en geluid
Ondanks dat het slechts een Dvd-uitgave is die we mochten recenseren, is AHS: Raonoke alsnog prima. De beelden zijn erg sfeervol en zien er vaak mooi uit. Dat dankzij de inventieve manier van filmen die men gehanteerd heeft. Het geheel ziet er gedetailleerd uit, al is het niet haarscherp. De audio is verder goed, met een mooie balans tussen dialoog en muziek.

Er zijn twee extra's toegevoegd: Promo's American Horror Story: Raonoke (die gezamenlijk drie minuten duren) en Het Paley Center for Media Q&A met de cast en het creatieve team van Paleyest NY 2017. Dat laatste duurt een half uur en is geinig om naar te kijken als je echt houdt van de serie.

Het zevende seizoen, Cult, wordt sinds 5 september uitgezonden in de Verenigde Staten en spelt zich af na de verkiezing van Donald Trump als President van de Verenigde Staten. De première trok 3,9 miljoen kijkers en daarna nam het aantal kijkers redelijk sterk af tot 2,07 miljoen in aflevering zeven. Hoe dan ook zijn er nog een achtste en negende seizoen aangekondigd.