Blu-ray review 'Legion' - één van de beste superheldenseries

De eerste serie binnen het X-Men universum.

Bedenker: Noah Hawley | Cast: Dan Stevens (David Haller), Rachel Keller (Sydney "Syd" Barrett), Aubrey Plaza (Lenny Busker), Bill Irwin (Cary Loudermilk), e.a. | Uitzending: 2017 - heden | Tv-zenders: FX

Verspreid over vele tv-zenders zijn er afgelopen jaren flink wat series afgetrapt gebaseerd op comics. Tot dit jaar was er nog geen X-Men show. Met Legion is hier verandering in gekomen en het eerste seizoen werd door velen gezien als het tv-hoogtepunt van het genre. Met rollen voor Dan Stevens, Rachel Keller en Aubrey Plaza blijkt de serie ook daadwerkelijk een fraaie productie. En ondanks dat ze zich bevinden in de wereld van de X-Men films, merk je hier gelukkig niets van en is de sfeer ook compleet anders.

Onlangs bracht 20th Century Fox Home Entertainment het eerste seizoen uit op Blu-ray, met flink wat extra's. Hieronder een blik op de uitgave, met als eerste de trailer en de synopsis.

Het eerste seizoen van Legion volgt David Haller, een jongeman met problemen die wel eens méér kon zijn dan een gewoon mens. Na de diagnose van schizofrenie wordt David al jarenlang regelmatig opgenomen in psychiatrische ziekenhuizen. Maar na een wonderbaarlijke ontmoeting met een nieuwe patiënt moet hij er serieus rekening mee houden dat de stemmen die hij hoort, en de visioenen die hij ziet, ook weleens echt zouden kunnen zijn. Met de hulp van een psychiater en haar onconventionele aanpak gaat David op pad om op een heel bijzondere manier zichzelf te ontdekken, wat een wereld aan nieuwe mogelijkheden oplevert en onverwacht gevaar.

Uitgave: Legion - Seizoen 1 | Aantal discs 2 x Blu-ray | Speelduur: 8 x ca. 44-68 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels | Release: oktober 2017 | EAN: 8712626080343 | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment

De twee schijven van deze Blu-ray uitgave van het debuutseizoen van Legion zitten vastgeklikt in een iets dikkere keepkase, met daaromheen een insteekhoes Er is geen extra info terug te vinden over de afzonderlijke afleveringen of het bonusmateriaal.

Beel en geluid
De serie speelt zich af in een setting in de jaren 60/70 van de vorige eeuw. De aankleding zorgt uiteraard grotendeels voor de 60/70's sfeer, maar ook het kleurgebruik en een mooie filmische afwerking zorgen voor de extra sfeer. De kleur is namelijk wat grauw getint en er licht een fijne en mooie laag filmruis over het beeld. Samen met de prima scherpte en een beeldvullende weergave levert dit een geweldige kijksensatie op. De visuele effecten zien er erg goed uit en dit geeft de serie ook een behoorlijk filmgevoel. Nice. De geluidstrack is standaard DTS-HD en de focus ligt doorgaans op de dialoog. Bij de wat spannendere scènes worden geluidseffecten meer waarneembaar, maar heel opvallend zijn ze niet aanwezig.

Nette extra's
Aangezien op iedere schijf vier afleveringen staan is er niet zoveel ruimte voor extra's. Toch heeft Fox e.e.a. toegvoegd. Op de tweede schijf staan de verwijderde scènes van in totaal 26 minuten en de langere, aardige featurette 'Fractured Reality: A Different Kind of Hero', onder meer over de afwijkende insteek van deze superheldenserie ten opzichte van wat "men" gewend is. Er zijn interviews met uiteenlopende mensen die de show mogelijk hebben gemaakt. Ook is er een reeks met zes kortere promo's over de personages van Stevens en Keller, de sets, de superkrachten in de serie, de devil with the yellow eyes, de visuele effecten en de kostuums.

Seizoen 2 verschijnt snel & meer X-Men series gestart
Voor FX (Sons of Anarchy, Fargo) waren de kijkcijfers - minder dan een miljoen per aflevering - waarschijnlijk nog niet zo heel sterk, maar de zender heeft een tweede seizoen al in maart aangekondigd en dit vervolg zal bestaan uit tien afleveringen, gepland voor februari 2018. De zender Fox startte in oktober ook met een X-Men serie: The Gifted. Deze serie is veel duidelijker gekoppeld aan de films. Check hieronder de trailer voor die serie.