Dvd review 'Cardinal' - opvallende successerie!

John Cardinal in prima misdaadserie.

Schrijver: Aubrey Nealon | Cast: Billy Campbell (Det. John Cardinal), Karine Vanasse (Det. Lise Delorme), Kristen Thomson (Noelle Dyson), Allie MacDonald (Edie Soames), David Richmond-Peck (Sgt. Malcolm Musgrave), e.a. | Tv-uitzending: CTV

In het tv-seizoen 2016/2017 verscheen de misdaadserie Cardinal op de Canadese televisie. Voor zender CTV bleek het een schot in de roos. De serie rond de detective John Cardinal (Billy Campbell), het personage uit het boek 'Forty Words for Sorrow' van schrijver Giles Blunt, werd de best bekeken nieuwe show in Canada. Daarna werd de serie in een rap tempo verkocht aan landen als de Verenigde Staten, Groot Brittannië, Frankrijk en Spanje en ook in Scandinavië werd de serie ondertussen uitgezonden.

Entertainment One bracht onlangs het debuutseizoen met zes episodes onlangs uit op Dvd. Hieronder een blik op die uitgave, te starten met de trailer en de synopsis.

In Cardinal wordt het lichaam van een 13-jarig meisje gevonden en wordt detective John Cardinal teruggevraagd door zijn oude team. Hij werkt aan een theorie dat kan betekenen dat er een seriemoordenaar actief is. Terwijl hij hard werkt om zijn theorie te bewijzen, wordt hem een nieuwe partner toegewezen door zijn baas. Deze nieuwe partner heeft alleen nog een opdracht: John Cardinal voor mogelijke corruptie te onderzoeken.

Dvd: Cardinal - Seizoen 1 | Aantal discs: 2 x Dvd | Afleveringen: 6 x ca. 43 minuten | Release: februari 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 8713045249441 | Met dank aan: Entertainment One

De twee schijven van deze Dvd-uitgave van het eerste seizoen van Cardinal zitten verpakt in standaard Dvd-keepcase. In of op de hoes geen extra informatie over de afzonderlijke afleveringen, wel wordt duidelijk dat er extra's aanwezig zijn.

Beeld en geluid
De bijna beeldvullende weergave ziet er bijzonder sfeervol uit, aangezien de kleur van de serie opvallend filmisch aandoet, met mooi en speels camerawerk. Het Standard Definition-beeld is ook flink beter dan de gemiddelde uitgave, met een opvallend scherpe vertoning en eigenlijk geen enkele ruis. Zo nu en dan zie je wel wat kleine gebreken (zoals lichte blokvorming), maar dit is toch wel een voorbeeld Dvd-uitgave. De geluidstrack is doorgaans erg rustig, maar zorgt voor prima verstaanbaar dialoog.

Geen extra's
Entertainment One heeft een aantal extra's toegevoegd aan de tweede schijf. Zo is er 'Inside the Location' over de opnamelocaties en sets. Het duurt erg kort (zo'n 2,5 minuut) maar er zijn mooie beelden van achter de schermen. Ook 'Adapting Cardinal to the Screen' is kort en gaat eigenlijk meer over het verhaal van de serie. De laatste korte featurette is 'Who is John Cardinal' en zoomt uiteraard in op de titelheld. Er zijn geen Nederlandse ondertitels aanwezig.

Derde seizoen al in de maak
Het tweede seizoen van Cardinal is ondertussen uitgezonden door CTV. Een derde seizoen is vermoedelijk al opgenomen, aangezien de opnames nog voor de uitzending van seizoen 2 aanvingen in North Bay en Toronto. Hieronder de trailer voor het tweede seizoen 'Black Fly Season':

[video_embed]2365[/video_embed]