Dvd review 'Cape Town' - De Zuid-Afrikaanse thriller

Dit keer een niet-Scandinavische serie in de Lumière Crime Series-reeks.

Regie: Annette Reeker | Cast: Trond Espen Seim (Mat Joubert), Boris Kodjoe (Sanctus Snook, Arnold Vosloo (Robin van Rees), Marcin Dorocinski (Christian Coolidge), e.a. | Uitzending serie: 2016 | Tv-zenders: TVN

Lumière Crime Series is vooral bekend van de vele Scandinavische (succes)series, maar af en toe verschijnen er ook andere titels onder de noemer. Onlangs was er Cape Town. Deze Zuid-Afrikaanse / Duitse productie verscheen in 2016 en is gebaseerd op de beststeller 'Feniks' van Deon Meyer. Voor er een beeld geschoten kon worden, werd er eerst $6 miljoen opgehaald via privégeld, door Annette Reeker - ook de co-schrijver. De serie verscheen voor het eerst op de Poolse tv-zender TVN.

Onlangs gaf Lumière het debuutseizoen uit op Dvd. Hieronder eerst de trailer en synopsis en daarna de blik op de inhoud van de twee schijven.

In Cape Town blijkt dat Mat Joubert gold als de beste rechercheur van Kaapstad, geliefd bij de leiding omdat hij elke zaak oploste. Maar dat was een jaar geleden, voor zijn vrouw Lara werd vermoord bij een undercoveroperatie. Sindsdien zit Mat in een neerwaartse spiraal, geplaagd door vage herinneringen aan de moord en vol verwijten dat hij Laura niet wist te redden. Hij is uit vorm, een kettingroker met een cynische kijk op de wereld vol misdaad om hem heen. Maar de nieuwe leiding van het Zuid-Afrikaanse politiecorps eist van zijn personeel dat het fysiek en mentaal in topconditie is. Mat krijgt zes maanden om af te vallen, te stoppen met roken en weer in vorm te raken. Bovendien moet hij in therapie. Die blijkt te helpen. Dr. Nortier is met zijn kalme persoonlijkheid en doorzettingsvermogen een belangrijke factor bij Mats herstel.

Uitgave: Cape Town | Aantal discs 2 x Dvd | Afleveringen: 6 x ca. 45 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 5407003481211 | Release: april 2018 | Met dank aan: Lumière Crime Series

De twee schijven van deze Dvd-uitgave van de vermoedelijke miniserie van Cape Town zitten vastgeklikt in een dikke dvd-stackcase. In de hoes verder geen details over de afzonderlijke afleveringen. De leeftijd: 16 jaar.

Beeld & geluid
Op beide schijven staan drie afleveringen en via een hoofdmenu zijn deze te benaderen. Via een beeldvullende weergave wordt Cape Town harde / stevige / bloederige beelden niet mijdt. In Standard Definition pakken deze doorgaan redelijk tot netjes uit. De kleur is sterk met een mooi detailbehoud in de vele donkere beelden. De scherpte helpt daar ook bij en dat maakt van deze Lumière uitgave een bovengemiddeld product. Er is een Dolby Digital 5.1 geluidstrack en dat zorgt voor een moderne geluidservaring, al is duidelijk dat de nadruk meer op het nette beeld heeft gelegen dat ook een fraaie surround-ervaring.

Bonusmateriaal
Doorgaans houden de uitgaven van Lumière Crime Series het bij enkel de afzonderlijke afleveringen. Dat is nu ook het geval, al zijn er wel promo's voor andere Lumière uitgaven. Ook online valt er weinig diepgaands te vinden.

Vervolg?
Over een tweede seizoen / vervolg lijkt weinig bekend. Het lijkt er dus op dat het blijft bij deze zes afleveringen van Cape Town, met de acteurs Trond Espen Seim en Boris Kodjoe.