Blu-ray review 'The X-Files' seizoen 11 - het laatste seizoen ooit?

Gillian Anderson keert in ieder geval niet meer terug.

Bedenker: Chris Carter | Cast: Gillian Anderson (Dana Scully), David Duchovny (Fox Mulder), Mitch Pileggi (Walter Skinner), Joel McHale (Tad O'Malley), William B. Davis (Cigarette Smoking Man) e.a.| Uitzending serie: 1993 - heden | Zenders: FOX

Eerder dit jaar werd bekend dat Gillian Anderson heeft besloten om te stoppen met The X-Files. Dit heeft een grote invloed op de serie, aangezien het erop lijkt dat deze niet meer terug zal keren op de buis voor een volgend seizoen. Hiermee is het dit jaar verschenen elfde seizoen van de mysterieserie dan ook het slotstuk. Overigens was deze geen groot succes. De kijkcijfers daalden van gemiddeld 9,5 miljoen bij seizoen 10, naar 3,7 miljoen bij seizoen 11.

20th Century Fox zette het elfde seizoen van The X-Files op drie Blu-ray schijven. Hieronder een blik op de uitgave, met als eerste de trailer en de synopsis.

Seizoen 11 van The X-Files wordt uiteraard de grens opgezocht tussen wetenschap en scepticisme, tussen wat kan worden bewezen en wat we willen geloven. FBI-agenten Fox Mulder en Dana Scully onderzoeken onopgeloste zaken en komen voor onverklaarbare raadsels, overheidscomplotten en verdoezeling van bewijs voor buitenaards bestaan te staan. Mulder en Scully zetten hun wanhopige zoektocht naar de waarheid en hun vermiste zoon William voort, maar blijken niet de enigen die naar hem op zoek zijn. Langzaam komen ze erachter dat het lot van de hele wereld wel eens op het spel zou kunnen staan. Eén ding is zeker: er zullen geheimen worden onthuld en de waarheid zou eindelijk wel eens binnen handbereik kunnen liggen.

Serie: The X-Files - Seizoen 11 | Aantal discs 3 x Blu-Ray | Afleveringen: 10 x ca. 45 minuten | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8712626092308 | Release: juli 2018 | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment

De drie Blu-Ray schijven van deze uitgave van het elfde seizoen van The X-files zitten vastgeklikt in een iets dikkere amaray Blu-Ray keepcase. Jammer genoeg is er in de hoes geen aanvullende info (zoals titels en synopsissen) te vinden over de afleveringen of de extra's.

The X-Files is overduidelijk een kwaliteitsserie en dat bewijst deze Blu-ray uitgave. 20th Century Fox heeft uiteraard gezorgd voor een prima beeldkwaliteit. De beeldvullende weergave ziet er prima filmisch uit, met opzettelijk verzadigde kleurgebruik en een lichte laag filmruis om de sfeer aan te zetten. Het geluid wordt aangeleverd door een standaard DTS-HD 5.1 geluidstrack en deze vult het beeld prima aan. Gezamenlijk zorgt het beeld en geluid voor de juiste kijkervaring voor deze mysterieuze serie.

Bonusmateriaal
Er staan flink wat extra's op de schijf. Zo zijn er tracks met audiocommentaar te beluisteren tijdens het bekijken van enkele afleveringen. Ook zijn er een aantal aardige featurettes. In Solve for X: Constructing Season 11 wordt er gekeken naar de realisatie van het laatste seizoen en met Implanted Memories: 25 Years of The X-Files kun je een blik terug nemen op de lange historie van de succesvolle serie. In The Scully Effect meer over het personage Dana Scully van Gillian Anderson. Lachen doe je met de Gag Reel. Genoeg bonusmateriaal voor de fans!