Blu-ray review 'Outlander' - Claire en Jamie in seizoen 3

Binnenkort verschijnt seizoen 4; nog even snel bijspijkeren?

Auteur | Bedenker: Diana Gabaldon | Ronald D. Moore | Cast: Caitriona Balfe (Claire Randall), Sam Heughan (Jamie Fraser), Tobias Menzies (Frank Randall), Duncan Lacroix (Murtagh Fraser) e.a. | Jaren: 2014 - heden | Zender(s): Starz

De dramaserie Outlander van de zender Starz begint ondertussen een blijvende hit te worden. Na een iets wat rustige start stijgen de kijkcijfers flink en is er veel (online) aandacht. De serie gebaseerd op de boeken van Diana Gabaldon en ontwikkeld door Ronald D. Moore heeft met name rollen voor het avontuurlijke stel Claire (Caitriona Balfe) en Jamie (Sam Heughan) die een reis maken door de geschiedenis.

Sony Pictures bracht eerder deze maand Outlander uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de uitgave, met eerst de synopsis en de trailer.

[video_embed]2006[/video_embed]

In seizoen 3 van Outlander (IMDb = 8,5) reist Claire door de stenen terug naar haar leven in 1948. Ze is nu zwanger en worstelt met de gevolgen van haar plotselinge terugkeer bij haar eerste man Frank. In de 18e eeuw lijdt Jamie door de nasleep van de slag om Culloden en het verlies van Claire. Als de jaren voorbijgaan, proberen zowel Jamie als Claire een leven gescheiden van elkaar op te bouwen, elk gekweld door de herinnering aan hun verloren liefde. Gescheiden door eeuwen en continenten moeten Claire en Jamie de weg naar elkaar terugvinden. Zoals altijd wachten er problemen, mysterie en avontuur op hen en blijft de vraag: als ze elkaar terugvinden, zullen ze dan nog dezelfde mensen zijn die afscheid van elkaar namen bij de stenen al die jaren eerder?

Uitgave: Outlander - seizoen 3 | Aantal discs 5 x Blu-ray | Afleveringen: 16 x 53 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8712609645071 | Release: september 2018 | Met dank aan: Sony Pictures Home Entertainment

De vijf schijven van deze Blu-ray uitgave van Outlander zitten vastgeklikt in een stevige en dikke Blu-ray keepcase. In de keepcase tref je per disc de titels met een bijhorende Nederlandse synopsis aan. Ook staat per disc duidelijk aangegeven welke extra's erop te vinden zijn. Netjes!

Beeld en geluid
Sony levert een pracht uitgave, sowieso wat betreft beeld en geluid. De kleuren zijn zeer helder en natuurlijk en de scherpte maakt het feest compleet. Het blijft toch geweldig om series in High Definition te zien. Niets aan op te merken dus! De geluidstrack is DTS-HD 5.1 en er zijn uiteraard Nederlandse ondertitels. Het geluid is vol en ruimtelijk en laat tijdens de actiescènes duidelijk van zich horen, ook via de surround speakers. De serie kan zich echter ook flink richten op dialoog en dan doet de track gewoon wat deze moet doen.

Bonusmateriaal
De uitgave staat bol van de extra's. Zo kun je per aflevering enkele verwijderde en uitgebreide scènes met introducties van Ronald D. Moore bekijken en zijn de Outlander Podcasts te beluisteren tijdens het bekijken van de aflevering. Daarnaast bevat iedere schijf één of meer featurettes, met de titels Saying Goodbye to Frank & Jonathan Randall, Jamie's Revolution, Claire: Through Time, The Transformation of Geillis Duncan en Claire & Jamie: Together Again. Deze video's richten zich vooral op de personages en hun ontwikkeling in seizoen 3. A Traveling Show Takes Sail kijkt meer naar het verhaal. Ook is er een Gag Reel en kun je kijken naar een testopname.

Vierde seizoen in de startblokken
Met de subtitel "Brave the New World" start het vierde seizoen van Outlander op 4 november op de zender Starz. Recent verscheen onderstaande trailer. Overigens zijn een vijfde en zesde seizoen al besteld; goed nieuws voor de vele fans!