Dvd review reboot 'S.W.A.T' (S1) - lekker schietwerk

De krachtigste politie-eenheid krijgt (weer) een eigen serie.

Bedenkers: Aaron Rahsaan Thomas | Shawn Ryan | Cast: Shemar Moore (Daniel "Hondo" Harrelson), Stephanie Sigman (Captain Jessica Cortez), Alex Russell (Jim Street), Lina Esco (Christina "Chris" Alonso), Kenny Johnson (Dominic Luca) e.a. | Uitzending serie: 2017 - heden | Tv-release: CBS

Het vertalen van een bekende (oude) bioscoopfilm naar het kleine scherm is ondertussen geen nieuws meer. De meeste zullen CBS' S.W.A.T. herkennen van de film uit 2003, met onder meer Colin Farrell en Samuel L. Jackson. Die film was echter al gebaseerd op een serie, namelijk de kortlevende ABC-serie S.W.A.T. (1975-1976). Met onder meer Shemar Moore, Stephanie Sigman en Alex Russell blijkt de reboot een redelijk succes. Een tweede seizoen laat namelijk prima kijkcijfers zien.

Sony Pictures Home Entertainment bracht seizoen 1 van S.W.A.T. onlangs uit op Dvd, inclusief een aantal extra's. Hieronder een blik op de schijven, met als eerste de trailer.

In het debuutseizoen is de ex-marinier Daniel 'Hondo' Harrelson, geboren en getogen in Los Angeles, een S.W.A.T.-sergeant die net de leiding heeft gekregen over een gespecialiseerde eenheid dat de laatste halt moet toeroepen voor de politie. Hondo wordt heen en weer getrokken tussen zijn loyaliteit aan de stad waar hij opgroeide en zijn plicht ten opzicht van zijn collega-politieagenten, maar hij heeft alles in zich om een prima leider en een brug te zijn tussen die twee werelden.

Serie: S.W.A.T. - Seizoen 1 | Aantal discs 6 x Dvd | Afleveringen: 22 x ca. 41 minuten | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8712609635539 | Release: november 2018 | Met dank aan: Sony Pictures Home Entertainment

De zes Dvd-schijven van deze uitgave van het eerste seizoen van S.W.A.T. zitten vastgeklikt in een dikke doorzichtige Dvd-keepcase. In de binnenkant van de hoes staat extra info over de Nederlandse titels / synopsissen van de afzonderlijke afleveringen en extra's. Top!!

Beeld & geluid
De tweeëntwintig afleveringen van deze verder redelijk snelle productie staan verspreid over zes schijven. Dit is nog best redelijk, maar aan de beeldkwaliteit is het niet helemaal af te zien. De kleur is doorgaans netjes, al wat verzadigd, en de scherpte is nog best oké. Helaas treden er te vaak de basis Dvd-minpunten op. Advies: houd vast aan de kijkafstand, al zal het ook dan opvallen. Gelukkig hebben we nu bij een snelle wegkijk-serie, dus het is de vraag of de liefhebber smakt naar HD-beeld. De geluidstrack is surround en zoals vaker bij dit soort series erg basic, gericht op dialoog. De actiescènes worden vaak ondersteund door de standaard serie-deuntjes.

Paar extra's
De extra's uit deze uitgave zijn beperkt. Het blijft namelijk bij een aantal verspreide verwijderde scènes en een blooperreeks - de Gag Reel - op de zesde schijf. Verder moet je het doen met de 22 afleveringen.

Seizoen 2 draait al
Het tweede seizoen van S.W.A.T. startte in september dit jaar en trekt een blijvend aantal kijkers. Het seizoen bevindt zich op ongeveer de helft van het aantal afleveringen. Of er een derde seizoen verschijnt, is nog niet bekend. Lukt dit, dan overtreft het de bron-serie uit de jaren 70. Deze kwam tot slechts twee seizoenen. Check hieronder de trailer voor seizoen 2.