Web-serie op Blu-Ray: Street Fighter: Assassin's Fist

Goed ontvangen web-serie krijgt een nette steelcase uitgave.

Schrijvers: Joey Ansah | Christian Howard | | Cast: Akira Koieyama (Gouken), Christian Howard (Ken Masters), Mike Moh (Ryu), Togo Igawa (Goutetsu / Goma), Gaku Space (Gouki), Hyunri (Sayaka), Mark Killeen (Mr. Masters), e.a. | Uitzending serie: 2014 | Tv-zenders: YouTube Machinima.com

Ondertussen barst het op het internet van allerlei web-series. De meest populaire kortdurende web-series lijken de reeksen te zijn rond oude vechtspelletjes. Zo wist Mortal Kombat: Legacy flink wat aandacht te trekken in 2011. Deze reeks is ondertussen zo succesvol dat er wordt gewerkt aan een derde seizoen en zo nu en dan laait de discussie op rond een film. Dit jaar verscheen er van Street Fighter, een vechtspel uit 1987, een reeks van twaalf 'webisodes'. Net als Mortal Kombat: Legacy zond Machinima.com de serie uit via YouTube en ook deze web-serie werd een succes.

Street Fighter: Assassin's Fist (IMDb = 7,9) wordt vooral geprezen om het goede verhaal. Er is namelijk niet lukraak gekozen voor een overdosis vechtscènes en goedkope visual effects. De personages en hun achtergronden krijgen flink wat aandacht. Uiteraard vergt dit e.e.a. van de kwaliteiten van de cast en dat is helaas net iets minder. Desondanks is het een aardig geheel geworden en met een wat hoger budget kan een volgend seizoen net iets beter uitpakken. Het eerste seizoen verscheen onlangs - in filmvorm - op een nette Blu-Ray uitgave.

Synopsis
Onbewust van het feit dat ze de laatste leerlingen zijn van een bijna vergeten Martial Arts stijl, worden Ryu en Ken in de afgelegen wildernis van de Japanse bergen getraind door hun meester, Goken. Hun training stelt ze in staat om hun Chi energie te manipuleren en te gebruiken als een dodelijk wapen. Maar het beoefenen van deze vechtstijl brengt een groot risico met zich mee. Wanneer Ryu en Ken achter de ware reden komen waarom zij de laatste vechters zijn die getraind worden in deze kunst, komt het mysterieuze en duistere verleden van hun meester langzaam naar boven. Om zich te bevrijden uit deze donkere erfenis en de grenzen van de traditie, moeten ze de confrontatie aangaan met hun eigen lot en duistere verleden.

Blu-Ray: Street Fighter: Assassin's Fist | Aantal discs 1 x Blu-Ray | Afleveringen: 1 x 146 minuten | Beeld: 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Duits, Engels | Extra's: Audiocommentaar | Deleted Scenes | Ken's video diary | Making of | Outtakes | EAN: 4006448510114 | Release: augustus 2014 | Met dank aan: Splendid film

De enkele schijf van deze Blu-Ray uitgave van de webserie Street Fighter: Assassin's Fist zit verpakt in fraaie steelcase. De oorspronkelijke twaalfdelige web-serie is op deze schijf terug te vinden als volledige 'uncut'-versie - zeg maar een film - waardoor de afzonderlijke afleveringen niet te raadplegen zijn. Wel zijn er zes 'hoofdstukken' - plus een afsluitende epilogue aan te zetten - die in titel deels overeenkomen met de oorspronkelijke losse afleveringen.

De beeldkwaliteit van de deze Blu-Ray uitgave, met een beeldverhouding van 2.40 : 1, is prachtig scherp en rijk in details. Er is nauwelijks grain aanwezig en daardoor blijft een mooi strak beeld zichtbaar. Ook de kleuren zijn natuurlijk, waardoor de realistische toon van de serie goed wordt ondersteund. De visuele effecten zijn - ondanks het beperkte budget - nog best redelijk, maar niet enorm aanwezig. De DTS-HD track klinkt netjes met zo nu en dan wat surround effects. Ook deze lijken wat minder aanwezig te zijn.

Veel, maar korte extra's
Splendid film heeft een aantal nette extra's op de schijf gezet. Naast audiocommentaar van de regisseur Joey Ansah zijn er ook een viertal verwijderde scènes en wat outtakes (soort van bloopers) te bekijken. Interessanter is The Making of..., met een reeks interviews met cast & crew en drie feauturettes over de kostuums, de actiescènes en de special effects. Leuk, maar ook erg kort. Dan is er nog Ken's video diary. Deze bestaat uit drie korte grappig bedoelde cam-opnames.

Conclusie: Aardige web-serie in filmvorm, op een nette Blu-Ray uitgave.
Verwacht bij het kijken van Street Fighter: Assassin's Fist geen aaneenschakeling van vechtscènes. Er is veel dialoog (in filmvorm misschien net iets teveel) tussen de verschillende personage en er zijn weinig écht spectaculaire vechtscènes te zien. Deze zou je wel verwachten. Met een vermoedelijk beperkt budget zit de serie zeker goed in elkaar en de fan van Street Fighter of martial arts zal zich waarschijnlijk best kunnen vermaken. Aan de sequel Street Fighter: World Warrior wordt gewerkt en deze moet eind 2015 of begin 2016 online verschijnen.

De Blu-Ray-uitgave van de web-serie/film Street Fighter: Assassin's Fist wordt prima afgeleverd in een keurige steelcase. Het beeld en geluid zijn ook netjes en er zijn zowaar enkele - toch wat saaie - extra's te bekijken. Hieronder de complete eerste aflevering!