Tv-serie op Blu-Ray: Borgia (Seizoen 3)

Tv-serie op Blu-Ray: Borgia (Seizoen 3)

De Europese tegenhanger van het bekendere The Borgias.

Schrijvers: Tom Fontana | Cast: John Doman (Rodrigo Borgia), Mark Ryder (Cesare Borgia), Isolda Dychauk (Lucrezia Borgia), Diarmuid Noyes (Alessandro Farnese), Marta Gastini (Giulia Farnese), Art Malik (Francesc Gacet), Assumpta Serna (Vannozza Catanei), e.a. | Uitzending serie: 2011 - 2014 | Tv-zenders: Netflix

In 2011 verschenen er twee series over de Spaanse familie Borgia. Showtime kwam met The Borgias (lees de recente Dvd review) en een Frans/Duits/Tsjechische partij maakte Borgia. De eerste serie is overduidelijk het bekendst, maar dit neemt niet weg dat het eveneens Engelstalige Borgia ook goed is ontvangen (The Borgias: 8,0; Borgia: 7,9 op IMDb). Opvallend genoeg zien we in beide series dezelfde personages en gebeurtenissen voorbijkomen.

Verschillen tussen de series zijn er ook. Zo heeft de Europese versie een kleiner budget, maar meer afleveringen. Showtime's The Borgias heeft een bekendere cast, waar Borgia het moet doen met mindere namen. Een ander verschil is dat Borgia iets meer inzoomt op de geschiedenis en The Borgias een hoger soap gehalte heeft. In Nederland zijn de seizoenen van Borgia te bekijken via Netflix. Het onlangs op Dvd en Blu-Ray verschenen derde seizoen is ook gelijk het laatste seizoen. Toevallig of niet, de concurrent The Borgias hield ook op na drie seizoenen.

Seizoen 3
In dit laatste seizoen worden de spanningen binnen het Vaticaan tot een kookpunt opgevoerd. Rodrigo, alias Paus Alexander VI, keert terug om de macht over te nemen van zijn dochter Lucrezia die zich tijdens zijn afwezigheid populair heeft gemaakt bij zowel de kardinalen als het volk. Rodrigo maakt snel een einde aan het goedhartige bestuur van zijn dochter. Hij heeft geen tijd te verliezen: Rodrigo is doodziek en vreest een naderende dood. Eén van de vele problemen waar Rodrigo mee wordt geconfronteerd, is de felle machtsstrijd tussen de kardinalen van Frankrijk en Napels. Daarnaast heeft hij zijn handen vol aan een samenzwering die zijn familie van de troon kan stoten. Rodrigo smeedt plannen om zich met één vernietigende klap van al zijn vijanden te ontdoen. Maar de bloederige eindstrijd kan ook het einde betekenen van de kerk en van de Borgia's.

Bij gebrek aan een goede trailer van seizoen 3, hieronder een trailer van seizoen 2:

Blu-Ray: Borgia - Seizoen 3 | Aantal discs 3 x Blu-Ray | Afleveringen: 14 x ca. 52 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: geen | EAN: 8715664112038 | Release: september 2014 | Met dank aan: Dutch FilmWorks

De drie schijven van deze Blu-Ray uitgave van het derde seizoen van Borgia zitten verpakt in een iets dikkere Amaray Blu-Ray keepcase. Op of in de hoes worden geen details prijsgegeven over de afzonderlijke afleveringen. Alleen op de schijven staat aangegeven welke episodes erop staan. In de hoes zit een vierde promo-schijf bijgevoegd (dvd) met daarop afleveringen van andere series die Dutch FilmWorks uitgeeft.

Visueel laten de afleveringen, met een beeldvullende beeldverhouding van 1.78 : 1, een goede indruk achter. Het beeld is scherp, doet realistisch aan, laat fraaie kleuren zien en bevat weinig tot geen grain. Wat opvalt is dat sommige scènes mooi filmisch aandoen waar andere scènes dat minder hebben. Dit kan komen door het beperktere productiebudget. Ook lijken de details weg te vallen in de donkere scènes. Jammer. Toch stelt deze uitgave zeker niet teleur, ook mede door de redelijke DTS-HD 5.1 track. Uiteraard focust Borgia zich vooral op dialoog en stille omgevingen.

Promodisc
Op geen van de drie schijven staan extra's. De meegeleverde promodisc biedt afleveringen van de series Crossing Lines, Orphan Black, L'onore e il rispetto en Palermo Connection. Uiteraard series waarvan Dutch FilmWorks de Dvd/Blu-Ray uitgaven verspreid.

Mooi gemaakte serie, die moet opboksen tegen het bekendere The Borgias; op een kale Blu-Ray schijf
Net als The Borgias en vergelijkbare series is Borgia fraai gemaakt, met mooie sets en bijpassende kledij. Het is natuurlijk wel enigszins vreemd dat er tegelijkertijd twee series zijn verschenen die over dezelfde Spaanse familie gaan. Uiteraard zijn er verschillen. Wil je net iets meer focus op de historische details dan zit je met Borgia beter dan met het populairdere The Borgias. Overigens tellen beide series niet meer dan drie seizoenen.

Deze Blu-Ray-uitgave van het laatste seizoen van Borgia laat een prima beeld zien, maar de inhoud gaat niet verder dan de veertien afzonderlijke afleveringen. De meegeleverde extra schijf, is overduidelijk promotiemateriaal voor andere DFW uitgaven.