Eerste recensies Netflix-serie 'Night Stalker: The Hunter for a Serial Killer': Top of flop?
Series / Featured

Is deze nieuwe true crime documentaire van Netflix de moeite van het streamen waard?

Netflix heeft weer een nieuwe documentaireserie online gezet: Night Stalker: The Hunt for a Serial Killer. Deze serie telt vier afleveringen en is sinds 13 januari te streamen.

Centraal staat het waargebeurde verhaal van Richard Ramirez. Hij pleegde in de zomer van 1984 zijn eerste moorden en kon nog een jaar lang doorgaan. Het zorgde voor chaos in Californië, waar hij al snel bekend kwam te staan als de Night Stalker. Dat er geen patroon in de moorden zat, maakte dat het voor de politie lange tijd onmogelijk was om hem te pakken te krijgen. In deze documentaire leren we hoe dat uiteindelijk toch gelukt is.

De recensies
The Guardian: "Of het nou is door het politieonderzoek na te lopen, of de vele man-op-straat tv interviews te herhalen, en weg te snijden naar beelden van familieleden en spelers in de uiteindelijke arrestatie van Ramirez in een bloedhete zomer; Night Stalker probeert een tableau van Los Angeles in 1985 te zijn en niet zozeer een seriemoordenaarmysterie."

The Hollywood Reporter: "De misdaden zijn verontrustend. Het politiewerk is intrigerend. De interviews weten veel van het verhaal af te dekken en brengen wat emotie naar het verhaal. Vier afleveringen en ik heb geen enkel moment op mijn horloge gekeken, en soms had ik zelfs het gevoel meer te kunnen kijken."

Independent: "Night Stalkers voornaamste probleem is het ontbreken van een doel. Het is te grillig om als 'serieuze' documentaire te kwalificeren. Je leert ook niet veel meer dan wat je op WikiPedia zou kunnen leren, maar het onderwerp is te duister en te verdorven om als licht amusement te dienen. Laat je de sinistere toon en genreclichés achterwege, dan blijft er niet zoveel over: geen verkenning van het kwaad."

Variety: "Night Stalker probeert het klimaat van angst opnieuw tot leven te brengen, zonder hoger doel dan het scheppen van vier uur aan spanning en sensatie."

Den of Geek: "Night Stalker is een bevredigend uitputtend verslag van het onderzoek naar de moorden gepleegd door Richard Ramirez. Maar besef je dat het beperkt is tot de misdaden en de steden waarin ze gepleegd zijn. Los Angeles is een belangrijker personage in deze documentaire dan Ramirez dat is. Deze docuserie gaat niet over hem. Het gaat over wat hij gedaan heeft en de mensen die hij het aandeed."