Blu-ray recensie - 'De Nieuwe Wildernis'

Prachtige uitgave die deze haast BBC-achtige documentaire van eigen bodem eer aan doet.

Cast: Menno Bentveld (commentaar) | Jaren: 2013 | Release: VARA (Nederland 1)

In december 2014 werd op de VARA een zeer bijzondere driedelige Nederlandse documentairereeks uitgezonden: De Nieuwe Wildernis. Die reeks volgde op een van de populairste Nederlandse natuurdocumentaires, die in de bioscoop succesvol bleek. Nu is de serie, van het niveau van de gemiddelde BBC natuurdocumentaire, op Blu-ray en Dvd verkrijgbaar.

De serie bestaat uit drie delen, waarin de Circle of Life wordt gevolgd in Nederlands meest aansprekende natuurgebied: De Oostvaardersplassen. In één van 's werelds dichtst bevolkte landen, op een voormalige zeebodem op lang van nog maar 40 jaar oud heeft zich spontaan een natuurgebied ontwikkeld van internationale allure. Hier speelt zich een voor Nederland uniek 'experiment' af: natuur mag hier zijn gang gaan.

De serie werd net als de film alom bejubeld. Recensenten noemden het eigenlijk gewoon een on-Nederlands goede reeks, gemaakt met uitzonderlijk vakmanschap. Kleine kritiek was er natuurlijk ook, vooral op het feit dat de omstreden kanten aan het natuurgebied, zoals het afschieten van zieke herten, onbelicht blijven. Maar al met al is De Nieuwe Wildernis vooral een uitzonderlijk mooi project van eigen bodem.

Blu-ray: De Nieuwe Wildernis | Duur: 150 min. | Release: november 2014 | Video: 1080p (16:9) | Audio: Nederlands (Dolby Digital 2.0) | Discs: 2x Blu-ray | EAN: 8-715664-109335 | Met dank aan: DFW

Nu is er dus een Blu-ray vrijgegeven van de serie, die bestaat uit een dubbeldikke Blu-ray keepcase, met daar omheen, zoals gebruikelijk, een slipcover. Voorop zie je niet zoals bij de film het iconische shot van de wilde paarden, maar zie je een ijsvogel die net een vis gevangen heeft en uit het water omhoog komt. Een majestueus shot, zoals er velen in de serie te zien zijn.

Sla je de uitgave open, tref je enkel twee schijven aan. Op eentje staat de driedelige serie en op de andere staan alle extra's op deze uitgave. En dat zijn er flink wat, maar daar zo meer over. Eerst de beeldkwaliteit. Dit is uitzonderlijk goed en soms wel heel erg mooi. De heldere shots van de dieren die op intieme wijze in beeld gebracht worden, komen helemaal tot hun recht en maken het een genot om op televisie terug te kijken.

Ook het geluid is goed. Je hoort de geluiden die bij de dieren horen mooi uit de boxen komen en het stemgeluid van Menno Bentveld overheerst op geen enkel moment, wat natuurlijk ook erg fijn is. Dan heb je nog een hele reeks extra's die je kunt bekijken, die ook online beschikbaar zijn.

Omdat de serie van de VARA afkomstig is, tref je natuurlijk de items van De Wereld Draait Door en Pauw & Witteman aan op de uitgave. Dat zijn ook programma's van de VARA dus het is niet vreemd dat de publieke omroep daar extra aandacht aan zijn eigen serie besteed heeft. Dan is er nog een premièreverslag, dat interessant is om te kijken. Maar mooier zijn de vele items van Vroege Vogels, die op de uitgave terug te kijken zijn en veel beter aansluiten bij de serie dan de items van DWDD en Pauw & Witteman.

De toekomst
In de toekomst hoeven we geen vervolg te verwachten op de serie. Maar wel komt er een nieuwe documentairereeks uit van Jacques Perrin en Jacques Cluzaud, die we kennen van hits als Oceans en Microcosmos. Zij brengen een nieuwe reeks over wilde dieren op het Europese continent, waarin ook de wilde paarden van de Oostvaardersplassen te zien zullen zijn. Geen direct vervolg dus, maar wel een indirect.