Tv-serie op Blu-Ray: Hollands Hoop (seizoen 1)

De Nederlandse Heisenberg staat op!

Bedenkers: Franky Ribbens | Cast: Marcel Hensema (Fokke Augustinus), Kim van Kooten (Machteld Augustinus-Elvink), Martijn Lakemeier (Pepijn Augustinus), Megan de Kruijf (Lara Augustinus), Amber Robin (Filippa Augustinus), Peter Van Den Begin (Dimitri Dugour), Peter Paul Muller (Matthias Kooistra), e.a. | Uitzending serie: 2014 - Heden | Tv-zenders: NPO 2

Verleden jaar bundelden de zenders VARA, VPRO en NTR de krachten voor Hollands Hoop, een misdaadserie waarin een forensisch psychiater zich vormt tot een soort Nederlandse Heisenberg. De hoofdrol wordt fraai neergezet door Marcel Hensema en hij werd een paar maanden later beloond met een nominatie voor een Gouden Kalf. Net als de vrouwelijke hoofdrolspeler Kim van Kooten wist Hensema deze niet te verzilveren. De serie zelf wist wel een Gouden Kalf te winnen. En geheel terecht.

Het eerste seizoen (IMDb = 8,2) werd uitgezonden op NPO 2 en bestaat uit acht afleveringen van zo'n 50 minuten. Ondanks dat de kijkcijfers niet boven het miljoen uitkwamen en richting het einde van het seizoen iets inzakten, mag Hollands Hoop zich zeker zien als één van de betere Nederlandse producties van het jaar. Dit is mede te danken aan de betrokkenheid van Franky Ribbens, ook deels verantwoordelijk voor de succesvolle Nederlandse misdaadserie Penoza. Begin deze maand verscheen het eerste seizoen op nette, maar helaas wat kale Blu-Ray uitgave.

Seizoen 1
Fokke Augustinus, forensisch psychiater met een disfunctioneel gezin, staat op een kruispunt in zijn leven. Als hij het boerenbedrijf van zijn vader erft, verhuist hij met zijn vrouw en kinderen naar het Groningse platteland. Daar blijkt het boerenbedrijf een front voor een criminele organisatie en langzaam rolt Fokke in een carrière als drugshandelaar. Zijn kennis van het criminele brein gecombineerd met een afbrokkelende ethisch besef, brengt hem meer succes dan hij aan kan.

Blu-Ray: Hollands Hoop - Seizoen 1 | Aantal discs 2 x Blu-Ray | Afleveringen: 8 x 50 minuten | Beeld: 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Nederlands DTS-HD 5.1 | Ondertitels: geen | Extra's: geen | EAN: 5425019008802 | Release: december 2014 | Met dank aan: Lumière

De twee schijven van deze Blu-Ray-uitgave van het debuutseizoen van Hollands Hoop zitten verpakt in een groene Blu-Ray keepcase. Het recensie-exemplaar wordt aangeleverd in een plastic zakje (zie foto hieronder), waardoor het aandoet als een wietzakje. Erg leuk. Over de afzonderlijke afleveringen is geen extra informatie terug te vinden in of op de hoes.

De beeldkwaliteit van deze Blu-Ray uitgave is top. De scherpte is super en de kleuren zijn fraai. Er is geen grain te bespeuren en de zwartwaarde is zo netjes dat de donkerdere scènes en delen van het beeld geen details opslurpen. De DTS-HD surround track vult het geheel netjes aan en zorgt ervoor dat dialoog goed verstaanbaar blijft.

Helaas geen extra's
Helaas heeft Lumière deze verder prima uitgave niet aangevuld met extra's. Dus geen 'Making Of' of een docu rond de personages. Gezien het ontbreken van de extra's, hieronder een 'The Making Of', met dank aan de Provincie Groningen:

Tweede seizoen in 2016
Deze uitstekende en vermakelijke Nederlandse misdaadserie Hollands Hoop zit prima in elkaar en won niet voor niets een Gouden Kalf voor Beste Televisiedrama. Het tweede seizoen werd onlangs door aangekondigd en wordt in 2016 uitgezonden.

Om de boel af te ronden hieronder de complete eerste aflevering, gewoon te vinden op YouTube: