Blu-ray recensie - 'True Blood' seizoen 7

Schitterende uitgave van dit laatste seizoen van de HBO-serie.

Bedenker: Alan Ball | Cast: Anna Paquin (Sookie Stackhouse), Stephen Moyer (Bill Compton), Sam Trammell (Sam Merlotte), Ryan Kwanten (Jason Stackhouse), Rutina Wesley (Tara Thornton), Chris Bauer (Andy Bellefleur) | Jaren: 2008 "“ 2014 | TV-release: HBO

In juli 2013 gaf de Amerikaanse kabelaar HBO opdracht tot het maken van het zevende seizoen van True Blood. Vervolgens liet de zender een krappe twee maanden later weten, dat de serie ten einde zou komen met dit zevende seizoen. Voorafgegaan door een special met de titel Farewell to Bon Temps, werd op 22 juni begonnen met de uitzendingen en die kwamen op 24 augustus tot een einde.

Het seizoen gaat van start met een openingsgevecht tussen woedende Hep-vampieren en hun prooi uit Bon Temps. Daarmee zet maker Alan Ball meteen de toon voor een reeks ontknopingen voor Sookie, Bill, Eric, Jason, Sam, Alcide, Tara en hun bondgenoten en tegenstanders "“ vampier of mens. Een aantal van de meest geliefde personages wacht een wreed lot; de anderen zullen aan de dood (of aan de ondoden) ontsnappen en lange en gelukkige relaties aangaan die de fans zullen verrassen en, uiteindelijk, bevredigen.

De ontvangst van dit laatste seizoen is bijzonder gemengd. Op RottenTomatoes krijgt het seizoen op basis van 14 recensies een score van vijftig procent toegekend. "Ondanks de belofte van een passend schokkende seriefinale, is True Blood vooral content met het lopen langs reeds gebaande wegen." Ook op Metacritic scoort het seizoen niet goed. Bij critici een score van 54 en bij gebruikers van de site een 4,8.

Blu-Ray: True Blood seizoen 7 | Duur: 10 afleveringen / 54 min. | Release: juni 2014 | Video: 1080p / 16:9 (1.78:1) | Audio: Engels Dolby Digital 5.1 | Discs: 4x Blu-ray | EAN: 5-051888-198773| Met dank aan: HBO / Warner Bros.

De Blu-ray uitgave van dit laatste seizoen is een iets dikkere dan normale Blu-ray keepcase met daar omheen een slipcover. De twee bevatten hetzelfde artwork, namelijk een beeld van een tranen met bloed huilende Sookie. Achterop tref je een Engelse en Nederlandse synopsis aan en verder (gek genoeg) compleet Engelstalige omschrijvingen van de extra's. Maak je de keepcase open, tref je een viertal schijven aan. Daarop staan enkel nummers van afleveringen en bonusfeatures aangegeven. Binnen in staan tot slot afleveringtitels.

Zoals verwacht mag worden van HBO, dat ondertussen een hoge standaard heeft gezet voor dit soort uitgaves, is het beeld van bijzonder hoge kwaliteit. Het contrast is sterk, er is nauwelijks grain en als dat er is, is het duidelijk zo bedoeld. De randen van wat je ziet zijn haarscherp en verder zie je heldere kleuren. De beeldkwaliteit op deze uitgave is dus geweldig van kwaliteit.

Ook met de audio zijn we blij: de DTS-HD 5.1 soundtrack is nagenoeg perfect. Alle brullen, dialoog, en ga maar door, komen precies uit de boxen zoals je zou hopen bij dit soort uitgave. Ook hier heeft HBO het dus niet nagelaten een goede uitgave te maken.

Waar audio en beeld van geweldige kwaliteit zijn, kan dat helaas niet gezegd worden van de extra's. De mooiste extra is A Farewell to Bon Temps en duurt ongeveer een half uur. Daarin kijken cast en crew terug naar de avonturen die ze beleefd hebben in de serie en krijgen we een mooie terugblik op de seizoenen.

Andere extra's zijn audiocommentaren, een mini-documentaire van de laatste dagen op de set (waarin je mooi ziet hoe de cast en crew wat emotioneel worden naarmate het einde van de opnames dichterbij komt) en verder een blik op de belangrijkste personages uit de serie.