DVD-recensie: 'Scandal' seizoen 3

DVD-recensie: 'Scandal' seizoen 3

Succesvolle hitserie van Shonda Rhimes.

Bedenker: Shonda Rhimes | Kerry Washington (Olivia Pope), Columbus Short (Harrison Wright), Darby Stanchfield (Abby Whelan), Katie Lowes (Quinn Perkins), Guillermo Dí­az (Huck) | Jaren: 2012 "“ heden | TV-release: Net5, ABC

Scandal is een serie van Shonda Rhimes, die eerder al Grey's Anatomy bedacht. Waar die serie bekend staat om zijn soap-achtige kwaliteiten, is Scandal heel andere en veel serieuzere koek. Dit achttien afleveringen tellende derde seizoen is nu op Dvd te koop.

De spanning stijgt als geheimen worden onthuld, loyaliteiten op de proef gesteld, en duistere waarheden aan het licht komen. De schijnbaar onoverwinnelijke "fixer" Olivia Pope (Kerry Washington) moet de ultieme uitdaging aangaan: die met zichzelf. Nadat ze zich door het labyrint van leugens van haar mysterieuze vader heeft geworsteld, bedreigt Olivia's zoektocht naar antwoorden over haar moeder niet alleen de nationale veiligheid maar die van de hele wereld.

Ondertussen nemen de levens van haar "gladiatoren" "“ net als de levens van de president, zijn vrouw en voorname stafmedewerkers van het Witte Huis "“ sinistere en onverwachte wendingen. En wanneer de machthebbers zelf hun macht verliezen, wie blijft er dan nog over om de rommel op te ruimen?

Het derde seizoen werd goed ontvangen door critici en door het grotere publiek. Velen vonden dat de serie voldeed aan de hoge standaard die tijdens het vorige seizoen gezet werd. Een knappe prestatie, die je ook gereflecteerd ziet in de hogere kijkcijfers. Het vorige seizoen werd nog door 8,3 miljoen mensen bekeken en dit derde seizoen trok maar liefst 39 procent meer kijkers: 11,5 miljoen per aflevering. In die zin heeft ABC dus helemaal niets verloren met dit seizoen en hebben we hoge verwachtingen van de Dvd-uitgave.

DVD: Scandal seizoen 3 | Duur: 12,5 uur | Release: februari 2014 | Video: 16:9 (1.78:1) | Audio: Engels, Frans, Duits Dolby Digital 5.1 | Ondertiteling: Nederlands, Frans, Duits, Engels | Discs: 5 x DVD | EAN: 8717418452308 | Met dank aan: ABC

De Dvd-uitgave is een standaard Dvd-hoes met voorop een beeld van hoofdrolspeelster Kerry Washington (Olivia Pope). Ze lijkt hier te kijken alsof ze een heleboel zaken op haar geweten heeft en daar grote problemen mee gaat krijgen. Verder staat voorop alleen aangemerkt dat het de uitgave van het derde seizoen betreft. Achterop tref je de gebruikelijke informatie aan en binnen in de hoes de vijf schijven, elk voorzien van een grijze opdruk met in witte letters aangegeven welke disc het betreft.

De beeldkwaliteit van deze Dvd-uitgave is van prima niveau. Sommige shots zijn vooral erg mooi, maar haarscherp zoals bij een Blu-ray uitgave het geval is, wordt het helaas niet. Toch levert ABC Studios een prima uitgave af, die goed te kijken valt op een normale televisie. Het drama speelt hier ook de hoofdrol en niet zozeer de beelden. Ook het geluid is goed; dialoog is altijd goed te volgen. Daarmee is dit een prima uitgave van de serie, al had een Blu-ray waarschijnlijk nét iets meer kwaliteit weten te bieden.

Gelukkig vind je genoeg extra's op de uitgave om je even zoet te houden. Naast verwijderde scènes en een hele reeks bloopers, is er nog een aantal amusante minidocumentaires bijgevoegd: Washington C Nabootsen in NL en Jeff Perry Voor dit moment.

Vierde seizoen
Scandal heeft ook al een vierde seizoen, dat 22 afleveringen telt. Critici vinden het een goed seizoen, dat zelfs beter is dan het derde. Naar de première keken verder zo'n 11,96 miljoen mensen - een hoog aantal kijkers. Die zijn overigens ook blijven hangen en dus lijkt een vijfde seizoen niet uit te sluiten.