Ons nieuws van woensdag 11 maart 2015

DVD-recensie: 'Scandal' seizoen 3

DVD-recensie: 'Scandal' seizoen 3

Succesvolle hitserie van Shonda Rhimes.

Bedenker: Shonda Rhimes | Kerry Washington (Olivia Pope), Columbus Short (Harrison Wright), Darby Stanchfield (Abby Whelan), Katie Lowes (Quinn Perkins), Guillermo Dí­az (Huck) | Jaren: 2012 "“ heden | TV-release: Net5, ABC

Scandal is een serie van Shonda Rhimes, die eerder al Grey's Anatomy bedacht. Waar die serie bekend staat om zijn soap-achtige kwaliteiten, is Scandal heel andere en veel serieuzere koek. Dit achttien afleveringen tellende derde seizoen is nu op Dvd te koop.

De spanning stijgt als geheimen worden onthuld, loyaliteiten op de proef gesteld, en duistere waarheden aan het licht komen. De schijnbaar onoverwinnelijke "fixer" Olivia Pope (Kerry Washington) moet de ultieme uitdaging aangaan: die met zichzelf. Nadat ze zich door het labyrint van leugens van haar mysterieuze vader heeft geworsteld, bedreigt Olivia's zoektocht naar antwoorden over haar moeder niet alleen de nationale veiligheid maar die van de hele wereld.

Ondertussen nemen de levens van haar "gladiatoren" "“ net als de levens van de president, zijn vrouw en voorname stafmedewerkers van het Witte Huis "“ sinistere en onverwachte wendingen. En wanneer de machthebbers zelf hun macht verliezen, wie blijft er dan nog over om de rommel op te ruimen?

Het derde seizoen werd goed ontvangen door critici en door het grotere publiek. Velen vonden dat de serie voldeed aan de hoge standaard die tijdens het vorige seizoen gezet werd. Een knappe prestatie, die je ook gereflecteerd ziet in de hogere kijkcijfers. Het vorige seizoen werd nog door 8,3 miljoen mensen bekeken en dit derde seizoen trok maar liefst 39 procent meer kijkers: 11,5 miljoen per aflevering. In die zin heeft ABC dus helemaal niets verloren met dit seizoen en hebben we hoge verwachtingen van de Dvd-uitgave.

DVD: Scandal seizoen 3 | Duur: 12,5 uur | Release: februari 2014 | Video: 16:9 (1.78:1) | Audio: Engels, Frans, Duits Dolby Digital 5.1 | Ondertiteling: Nederlands, Frans, Duits, Engels | Discs: 5 x DVD | EAN: 8717418452308 | Met dank aan: ABC

De Dvd-uitgave is een standaard Dvd-hoes met voorop een beeld van hoofdrolspeelster Kerry Washington (Olivia Pope). Ze lijkt hier te kijken alsof ze een heleboel zaken op haar geweten heeft en daar grote problemen mee gaat krijgen. Verder staat voorop alleen aangemerkt dat het de uitgave van het derde seizoen betreft. Achterop tref je de gebruikelijke informatie aan en binnen in de hoes de vijf schijven, elk voorzien van een grijze opdruk met in witte letters aangegeven welke disc het betreft.

De beeldkwaliteit van deze Dvd-uitgave is van prima niveau. Sommige shots zijn vooral erg mooi, maar haarscherp zoals bij een Blu-ray uitgave het geval is, wordt het helaas niet. Toch levert ABC Studios een prima uitgave af, die goed te kijken valt op een normale televisie. Het drama speelt hier ook de hoofdrol en niet zozeer de beelden. Ook het geluid is goed; dialoog is altijd goed te volgen. Daarmee is dit een prima uitgave van de serie, al had een Blu-ray waarschijnlijk nét iets meer kwaliteit weten te bieden.

Gelukkig vind je genoeg extra's op de uitgave om je even zoet te houden. Naast verwijderde scènes en een hele reeks bloopers, is er nog een aantal amusante minidocumentaires bijgevoegd: Washington C Nabootsen in NL en Jeff Perry Voor dit moment.

Vierde seizoen
Scandal heeft ook al een vierde seizoen, dat 22 afleveringen telt. Critici vinden het een goed seizoen, dat zelfs beter is dan het derde. Naar de première keken verder zo'n 11,96 miljoen mensen - een hoog aantal kijkers. Die zijn overigens ook blijven hangen en dus lijkt een vijfde seizoen niet uit te sluiten.
Nieuwe trailer 'Powers'
Series / Trailer

Nieuwe trailer 'Powers'

De superheldenserie van Sony Playstation.

Gisteren is gratis de eerste aflevering online verschenen van de serie Powers, welke wordt uitgezonden op het Playstation Network. Helaas was deze slechts kort te bekijken in ons land... Toch kunnen we nog wat onthullende beelden presenteren via bovenstaande nieuwe trailer.

Met hoofdrollen voor Sharlto Copley (District 9, Elysium) en Susan Heyward (The Following) als respectievelijk Christian Walker en Deena Pilgrim, zien we hoe een voormalig superheld en is 'gedegradeerd' naar rechercheur. Samen met zijn partner Pilgrim onderzoekt hij superhelden-gerelateerde moorden.

Andere rollen worden ingevuld door Michelle Forbes, Max Fowler, Adam Godley, Noah Taylor, Olesya Rulin en Eddie Izzard.

Mocht je nog een linkje hebben naar de volledige aflevering, laat het dan even weten!
Veel details over 'Arrow' en 'Flash' spin-off
Series / Nieuws

Welke superhelden krijgen allemaal een rol?

Het spin-off project van Arrow en The Flash lijkt langzaam vorm te krijgen. TVLine heeft allerhande details over het project van The CW, waaronder de namen van het team dat een rol speelt. Allereerst schreef de site dat Brandon Routh (Ray / The Atom), Caity Lotz (Sara / Canary), Wentworth Miller (Leonard Snart / Captain Cold) en Victor Garber (Dr. Martin Stein aka helft van Firestorm) in de serie voorkomen.

Verder zijn er nog een drietal andere superhelden die erin voor moeten komen. Hun namen zijn niet bekend, maar er zijn wel omschrijvingen van de personages.

The Traveler: Omschreven als een Han Solo-achtig personage, met zijn charme. Hij komt uit de toekomst en is terug in de tijd gereisd, met een geheime missie. Zijn scherpe zinnen verbergen de pijn van een man met serieus conflict. Hij draagt veel geheimen met zich mee en laat zijn teamgenoten en het publiek altijd in twijfel achter, wat betreft zijn ware motivaties.
Is mogelijk Rip Hunter of Booster Gold

Female Warrior: Een Latina van in de twintig, die overdag niet de meest sociale is. 's Nachts trekt ze erop uit en wordt ze een gemene krijger, die soms zelfs een bedreiging wordt voor anderen.
Is mogelijk Fury, Wildcat of Pantha.

Mystery Hero: Afrikaans-Amerikaanse man van in de twintig, een man van de straat die een gewone slimme vent moet zin. Hij krijgt superkrachten en wordt lid van het team. Hij is vaak verbaasd over de absurditeit van zijn situatie.
Is mogelijk Virgil Ovid Hawkins of Black Lightning.

Netflix kijktip: 'Unbreakable Kimmy Schmidt'
Series / Netflix Kijktip

De eerste sitcom van Netflix met Ellie Kemper in de titelrol.

Met House of Cards nam Netflix een risico door een eigen serie te produceren en daarvan in een keer het hele eerste seizoen online te zetten. Het bleek echter een groot succes en tegemoet te komen aan de behoefte van de kijker om een heel seizoen te kunnen 'bingen' in plaats van elke week te moeten wachten op een nieuwe aflevering. Sindsdien heeft Netflix meerdere series geproduceerd en staan er dit jaar ook een hoop mooie nieuwe op het programma. Deze week kwam de eerste Netflix- original sitcom online, namelijk Unbreakable Kimmy Schmidt, met daarin Ellie Kemper in de titelrol.

In Unbreakable Kimmy Schmidt draait het om de sympathieke, wereldvreemde Kimmy Schmidt. Ze heeft jarenlang met een doomsday sekte gewoond, afgesloten van de bewoonde wereld in de overtuiging dat de wereld was vergaan door een nucleaire aanval. Maar op een dag komt uit het niks het leger binnenvallen bij Kimmy, de andere meiden en hun priester. De meiden worden gered en reizen naar New York af om hun verhaal te doen bij talkshows. Kimmy besluit in New York te blijven en daar haar leven opnieuw op te bouwen.

Maak je geen zorgen, dit is geen spoiler alert want dit vindt allemaal plaats in de eerste minuten van de eerste aflevering. We zien daarin hoe Kimmy per toeval een baantje vindt als oppas bij een excentrieke dame (gespeeld door Jane Krakowski), een kamer huurt en nieuwe vrienden maakt. Ze raakt al snel bevriend met haar kamergenoot Titus Andromedon, een homo die een mislukte musical-carrière achter de rug heeft en om aan de kost te komen gekleed in een robotpak flyers uitdeelt op Times Square. Vanaf het begin is het duidelijk; Kimmy heeft een hoop meegemaakt en nog veel meer in te halen in een wereld die in de jaren dat ze ondergronds leefde totaal is veranderd met de komst van bijvoorbeeld sociale media, maar Kimmy laat zich er niet onder krijgen. Ze is vastbesloten om wat moois te gaan maken van haar leven en positief naar de toekomst te kijken.

Dat positieve gevoel van door willen zetten ondanks vreselijke dingen die zijn gebeurd, is het eerste dat je meekrijgt van Kimmy en zorgt ervoor zij niet alleen komisch is in haar 'firsts' in New York maar dat ze ook een driedimensionaal personage is, waar je je als kijker in kunt leven. Dit komt met name door het mooie spel van Ellie Kemper. Zij speelde voorheen bijrollen in series zoals de Amerikaanse The Office, maar met deze rol laat Kemper zien ook een serie te kunnen dragen. Als Kimmy is ze grappig, aandoenlijk en bovenal sympathiek. Ze mag dan fel gekleurde kleren dragen die beter passen bij iemand die een tiener is, je snapt dat ze in de tijd is blijven steken voor ze ondergronds ging en daarom nu pas volwassen kan worden. New York vormt daarin natuurlijk een kleurrijke achtergrond.

De serie is gecreëerd door niemand minder dan Tina Fey, die we kennen van 30 Rock en Saturday Night Live. Het eerste seizoen telt dertien afleveringen van telkens zo'n 25 minuten en kijkt echt zo achter elkaar weg. Het laat zien dat 'bingen' niet alleen fijn is als het gaat om spannende series met cliffhangers, maar ook als het gaat om een sitcom. Nog voor de serie op Netflix beschikbaar werd gemaakt, was al een tweede seizoen besteld. Degenen die de serie bevalt, kunnen dus meer afleveringen verwachten in waarschijnlijk maart 2016.

Netflix wil serie in Amsterdam draaien
Series / Nieuws

Netflix wil serie in Amsterdam draaien

Maar de plannen staan nog in kinderschoenen.

Nog maar een paar dagen geleden vertelde staatssecretaris Sander Dekker graag te willen zien dat Netflix ook in Nederland een serie zou ontwikkelen. Nu blijkt die wens mogelijk in vervulling te gaan, want het online streamingskanaal heeft gesprekken gehad met de gemeente Amsterdam over het maken van een serie daar. Dit meldt Simon Brester, filmcommisioner van de stad.

"De plannen staan nog in de kinderschoenen, maar ze zijn wel serieus," vertelde hij. Brester zoekt nu een schrijver en producent voor het project. "Maar Netflix ziet absoluut de potentie van Amsterdam als filmstad. Een langlopende serie zou in alle opzichten een geweldige boost voor de stad en de werkgelegenheid betekenen."

Waar de serie precies over zou moeten gaan, is niet bekend. Netflix zou mogelijk gebruik willen maken van een nieuwe stimuleringsregeling van het Filmfonds, die het voor buitenlandse producenten aantrekkelijk moet maken series in Nederland te produceren.

Recap: 'Better Call Saul' aflevering 6 - Five-O

Waar is Jimmy McGill in deze aflevering?

Wat vooraf ging

We zijn alweer toe aan de zesde aflevering van AMC-serie Better Call Saul. Het beeld dat we krijgen van Jimmy McGill (Bob Odenkirk) is dat van een weinig succesvolle advocaat, die uit alle macht probeert op het rechte pad te blijven. Heel goed is hij daar niet in en het is dan ook vooral broer Chuck (Michael McKean) die hem daarvan weerhoudt. Ondertussen heeft Jimmy met een billboard-actie de bal aan het rollen gekregen en heeft hij zijn eerste bijzondere klanten gehad…

Lees hier onze recap van aflevering 3, Nacho
Lees hier onze recap van aflevering 4, Hero
Lees hier onze recap van aflevering 5, Alpine Shepherd Boy
Lees hier onze recap van aflevering 6, Five-O
Lees hier onze recap van aflevering 7, Bingo
Lees hier onze recap van aflevering 8, RICO
Lees hier onze recap van aflevering 9, Pimento
Lees hier onze recap van aflevering 10, Marco

AFLEVERING 6: FIVE-O

Eén belangrijk mysterie van Breaking Bad was de oorsprong van het personage Mike Ehrmantraut (Jonathan Banks). Hij werd geïntroduceerd als de man die alle smerige klusjes opknapte voor Saul Goodman, maar hoe de twee samen kwamen te werken, bleek niet uit de serie. Maar aangezien Better Call Saul een prequel is op Breaking Bad, kan daar eindelijk wat licht op geschenen worden. Deze zesde aflevering van het eerste seizoen is dan ook vooral een aflevering die draait om Mike Ehrmantraut.

Het resultaat is een niet-chronologische aflevering, die laat zien dat Mike als agent nooit helemaal zuiver was. De dame die hij in de vorige aflevering nog volgde was zijn schoondochter, dus niet zijn dochter, zoals eerst gedacht werd. Mike houdt haar in de gaten omdat ze getrouwd was met zijn zoon, Matt, die vermoord blijkt te zijn. En daarin is Mike dan ook niet zuiver.

De agenten die hem kwamen halen in de vorige aflevering, blijken onderzoek te doen naar de mysterieuze dood van de partners van Matt; een illuster duo met de namen Hoffman en Fensky. Zij waren corrupte agenten en Mike blijkt uit een reeks flashbacks wraak op hen genomen te hebben. Hij schiet ze allebei neer, maar één van hen overleeft het in eerste instantie, om vervolgens een kogel door z'n kop gejaagd te krijgen, executiestijl.

Het is een mooie manier om te laten zien dat Mike nooit helemaal zuiver is geweest. Hij was als agent corrupt en dat staat hem toe om ook nu criminele dingen te ondernemen. Veel plaats voor Jimmy McGill (Odenkirk) is er niet in deze aflevering. Die zien we alleen voorbij komen als Mike verhoord wordt en de twee samenwerken om het notitieblok van één van de agenten te kunnen stelen.

En dat is waar het een beetje steekt in deze aflevering. Better Call Saul is immers een serie die draait om de oorsprong van Saul Goodman, de corrupte advocaat, niet die van zijn hulpje Mike. Ja, de nadruk mag liggen op hoe de twee samen komen te werken, maar was het echt nodig om een complete aflevering volledig om Mike te laten draaien? Ja en nee; anders had de oorsprong van Mike (die belangrijk is om te rechtvaardigen waarom hij uiteindelijk met Jimmy / Saul gaat werken) niet mooi uitgelegd kunnen worden. Nee, want het blijft een serie die hoort te draaien om Jimmy McGill.

Daardoor steekt het een beetje bij deze aflevering. Enerzijds is het een genot om naar te kijken, want Mike is één van de interessantste personages van de show. Anderzijds voelt het alsof Vince Gilligan en zijn co-schrijvers geen betere manier konden bedenken om het verhaal van Mike te vertellen. De aflevering staat daardoor ook qua sfeer ver van de dramedy-afleveringen van Better Call Saul tot nu toe af. Nu is het serieus drama, dat erg dicht bij Breaking Bad ligt. Five-O was dus een genot om naar te kijken, maar past niet helemaal in de serie die we tot nu toe gezien hebben.

Nog wat citaten:

"You know what every cop fears most? […] Going to prison."
"I broke my boy. I made him lesser. I made him like me. And the bastards killed him anyway."
"Can you live with it?"

Vijfde seizoen 'Homeland' in Europa
Series / Nieuws

Vijfde seizoen 'Homeland' in Europa

En de serie speelt zich nu 2,5 jaar in de toekomst af.

Hitserie Homeland slaat wederom een nieuwe weg in. Waar het vierde seizoen zich in Pakistan afspeelde, gaat het vijfde seizoen ook niet naar de Verenigde Staten terug. In plaats daarvan liet producent Alex Gansa weten dat Carrie (Claire Danes) zich ditmaal in Europa bevindt.

"We nemen op in Duitsland," vertelde de producent tijdens het PaleyFest Friday. "Carrie zal niet langer voor de geheime dienst werken." Verder is het geheel tweeënhalf jaar in de toekomst gesitueerd en zullen de uitzendingen van de Showtime-serie in september van start gaan.

Ditmaal handelt de serie verder over de veiligheid in Europa en staat terrorisme wederom centraal. In Nederland wordt de serie uitgezonden door BNN en trekken afleveringen zo'n 300.000 kijkers.