DVD-recensie: 'Rizzoli & Isles' seizoen 4

Prima uitgave van een onderhoudende misdaadserie.

Cast: Angie Harmon (Detective Jane Rizzoli), Sasha Alexander (Dr. Maura Isles), Jordan Bridges (Frankie Rizzoli Jr.), Bruce McGill (Detective Vince Korsak), Lorraine Bracco (Angela Rizzoli) | Jaren: 2010 "“ heden | TV-release: Net 5, TNT

Schrijfster Tess Gerritsen bedacht rechercheur Jane Rizzoli in 2001, in haar eerste boek. Er verschenen vervolgens nog eens negen boeken, waarin het personage samenwerkte met medisch onderzoeker Dr. Maura Isles. De boeken dienen als inspiratie voor deze serie van televisiezender TNT. Het vierde seizoen is nu op Dvd verkrijgbaar in Nederland.

De slechtste slechteriken van de bad guys van Boston brengen het beste naar boven in Detective Jane Rizzoli en forensisch arts Maura Isles. Met hun expertise en hun instinct analyseren ze lichamen, pakken ze misdadigers en bieden uitkomst in moeilijke zaken. In seizoen 4 zijn hun persoonlijke levens echter even ingewikkeld als hun werk. De slimme, opgeruimde Maura worstelt met verwikkelingen rond haar biologische familie, terwijl ze steeds meer te weten komt over hun verleden in de georganiseerde misdaad. De spontane, nuchtere Jane twijfelt over haar lange-afstandrelatie wanneer haar aantrekkelijke nieuwe baas haar hart sneller laat kloppen. Zestien moorddadig goede afleveringen stellen de hartsvriendinnen voor de ultieme test. Met hun karakteristieke humor en menselijke warmte doorstaan ze grote veranderingen en hartverscheurende beslissingen "“ en dat alles terwijl ze Bostons hardste criminelen aanpakken.

De kijkcijfers van dit vierde seizoen zijn redelijk goed te vergelijken met die van eerdere seizoenen. Afleveringen trekken gemiddeld zo'n vijf tot zes miljoen mensen naar de zender. Ook is de ontvangst redelijk positief. Recensenten prijzen het acteerwerk en vinden dat de vriendschap tussen de twee onderzoekers steeds realistischer wordt. Wel zou het schrijfwerk zo nu en dan wat beter kunnen.

DVD: seizoen 4 | Duur: 40 min. / 16 afleveringen | Release: februari 2014 | Video: 16:9 (1.78:1) | Audio: Engels Dolby Digital 5.1, Frans, Duits 2.0 | Ondertiteling: Nederlands, Frans Discs: 4 x DVD | EAN: 5051888209332 | Met dank aan: Warner Bros

Het vierde seizoen van Rizzoli & Isles tref je aan in een reguliere Dvd-hoes. Om die hoes zit een slipcover, met hetzelfde design als de hoes. Ook de informatie die je op beide items aantreft is hetzelfde. Voorop de twee hoofdpersonen van de serie en achterop een blik op een aantal van de andere belangrijke personages. Een synopsis en de gebruikelijke technische details maken het geheel af. In de Dvd-hoes vind je verder informatie over wat op welke schrijf staat. De vier schijven bevatten elk vier afleveringen en zijn verschillend van kleur.

De afleveringen zelf zien er prima uit. De kleuren zijn natuurlijk en niet teveel verzadigd. De verschillende locaties komen verder goed tot hun recht, vooral als je je realiseert dat het geheel zich dan wel in Boston afspeelt, maar daar niet opgenomen is. Verder is het dialoog goed verstaanbaar en neemt de muziek nooit de boventoon over dialoog.

Er zitten maar twee korte en toch best onderhoudende extra's op deze uitgave: When Truth Meets Fiction en Building Boston. Die eerste laat zien hoe uitvoerend producent Janet Tamaro haar verleden als verslaggever gebruikt, om ware gebeurtenissen te koppelen aan de fictieve verhalen in de serie. En Building Boston laat de uitdagingen van de crew zien, waar ze mee te maken krijgen bij het transformeren van opnamelocatie Los Angeles in stad Boston.

Vijfde en zesde seizoen
TNT is in de Verenigde Staten sinds gisteren klaar met de uitzendingen van het vijfde seizoen. De laatste aflevering daarvan ging op 17 maart in première en werd goed bekeken. Een zesde seizoen is ook al besteld en moet over een paar maanden uitkomen.