Recensie Apple TV+-serie 'Now and Then'

Recensie Apple TV+-serie 'Now and Then'

The Bold and the Beautiful en I Know What You Did Last Summer gaan hand in hand in deze doorsnee dramaserie.

Regie: Gideon Raff, Carlos Sedes | Cast: Rosie Perez (Flora), Maribel Verdú (Sofia), José Marí­a Yazpik (Pedro), Manolo Cardona (Marcos), Marina de Tavira (Ana), e.a. | Aantal afleveringen: 8 | Speelduur: 48-66 minuten | Jaar: 2022

Intriges, een onopgeloste politiezaak en veel drama zijn de belangrijkste ingrediënten van het tweetalige Now and Then. Na hun eindexamens viert een groep vrienden feest op het strand, maar daarbij lijkt iets mis gaan in de categorie 'hé, dat was geen paracetamolletje'. In blinde paniek rijden de jongeren naar het ziekenhuis, maar onderweg gaat het na een auto-ongeluk van kwaad tot erger. Het leven van de vriendengroep zal nooit meer hetzelfde zijn.

De serie opent met de noodlottige avond en spoelt vervolgens door naar het hedendaagse leven van de groep. Iedereen krijgt afzonderlijk een anonieme sms. Iemand weet wat er is gebeurd en eist miljoenen dollars, anders komt het verhaal naar buiten. De premisse lijkt zo uit het boekje van I Know What You Did Last Summer getrokken en daar komt meteen een probleem om de hoek kijken: die premisse leent zich niet voor de lengte van een hele serie. Bewijsstuk A: I Know What You Did Last Summer de serie.

Gelukkig is dat niet de enige verhaallijn. De onderlinge verhoudingen tussen de vrienden en hoe zij elk zijn omgegaan met de gebeurtenis spelen een minstens even grote rol als het whodunnit-element. Helaas doen deze verhalen in veel gevallen qua melodrama niet onder voor een aflevering van The Bold and the Beautiful op de zondagmiddag bij oma op de bank.

Dit geeft de serie een dynamiek die niet goed uitpakt. Er is de overkoepelende verhaallijn die niet houdbaar is voor een volledig seizoen en ook de spanning mist die bij deze opzet hoort. De serie probeert dit op te vullen met de verhaallijnen van de vriendengroep, maar aangezien dit is een nogal grote groep wordt te hooi op de vork genomen. De verhaallijnen zijn op veel punten overhaast.

Ondanks deze overmoedigheid zijn alle personages wel gelaagd. Now and Then kiest ervoor om de personages diepgang te geven door het veel bewandelde pad van trauma's te nemen. Een aloude truc om meer diepgang te creëren, maar wel een effectieve. Door ze allemaal op geheel eigen manier met hun trauma's te laten omgaan, blijven de personages interessant en is er een goede basis van een boeiende onderlinge dynamiek.

Ook de productiewaarde zorgt voor een fijne kijkervaring. De producties van Apple TV+ komen qua productiewaarde in de buurt van de allure van HBO-series. Er zit een bepaalde kunde in cinematografie en beeldkwaliteit die zowel herkenbaar als imponerend is. Het kleurgebruik is erg goed, vooral de scènes die zich twintig jaar in het verleden afspelen ademen een nostalgische uitstraling met sepia en pastelkleuren.

Toch komende de acht afleveringen met diverse irritatiepuntjes. Zo ontvlamt het libido van verschillende personages op de raarste momenten. Alsof er een erotische scène voorbijkomt in een film die je met je ouders kijkt: je weet niet zo goed waar je moet kijken en hoopt eigenlijk dat het zo snel mogelijk voorbij is. Misplaatst is het woord dat het meest van toepassing is.

Het tweetalige element van de serie is ook minder charmant dan het klinkt. Dialogen die bijna volledig in het Spaans zijn worden uit het niets vergezeld door een enkele Engelse zin. Dit voelt wat raar en onsamenhangend aan. Daarnaast lijken de acteurs die volledig Engels praten de tekst van een blaadje af te lezen.

Het einde van de serie kenmerkt zich door een korte wervelwind van verscheidene plottwists. De een is overtuigender dan de ander, maar het geheel komt bevredigend samen en weet echt te verrassen. Helaas mist er spanning en realisme om het geheel naar een hoger niveau te tillen, maar wat overblijft is een prima dramaserie die af en toe wat over the top is.

★★★☆☆

Now and Then is te zien bij Apple TV+.