Recensie Netflix-serie 'Remarriage & Desires'

Met veel gekonkel en plottwists maakt deze Zuid-Koreaanse dramaserie één ding duidelijk: trouwen is een kat-en-muisspel.

Regie: Kim Jung Min | Cast: Kim Hee-seon ( (Seo Hye-seung), Hyun Wook-lee (Lee Hyung-joo), Jeong Eu-Gene (Jin Yoo-hee), Park Hoon (Cha Seok-jin), Ji-Yeon Cha (Choi Yoo-sun) e.a. | Aantal afleveringen: 8 | Speelduur: 55-71 minuten | Jaar: 2022

In het Zuid-Koreaanse drama Remarriage & Desires draait alles om het vinden van de perfecte huwelijkspartner. Dat blijkt echter nog niet zo makkelijk als iedereen verschillende belangen op het spel heeft staan. Geld, macht en liefde spelen allemaal een rol. De betrokken personages geven geen strobreed toe en dat betekent een serie waarin ook de kijker constant op zijn hoede is voor weer een plottwist of een ander verraad.

Hoofdpersonage van de serie is Seo Hye-seung. Aan het begin van Remarriage & Desires pleegt haar man zelfmoord. Hij heeft haar bedrogen, maar op zijn beurt is hij weer bedrogen door de vrouw op wie hij verliefd werd: Jin Yoo-hee. Yoo-hee heeft hem verleid en vervolgens beschuldigd van fraude en verkrachting, terwijl zij er met het geld vandoor ging. Ze is echter nog niet klaar met haar spelletjes en Hye-seung wil op haar beurt rechtvaardigheid.

De strijd tussen de twee barst echt los als ze bij club Rex terechtkomen, een bureau dat de Zuid-Koreaanse elite met daarin de rijkste mannen koppelt aan geschikte vrouwen. Inzet van het spel: de eigenaar van gamebedrijf Hibull. Maar ook een oude geliefde van Hye-seung en de stiefzoon van de eigenaar van club Rex, is van de partij. Alsof dat nog niet genoeg is zijn er ook nog politici en andere familieleden die allemaal iets willen. Zeker in de eerste afleveringen is het af en toe wat lastig iedereen uit elkaar te houden.

Als iedereen uiteindelijk geïntroduceerd is en de serie geschetst heeft welke motivaties de personages hebben, begint het interessant te worden. Iedereen probeert elkaar te slim af te zijn en door de wisselende partnerschappen moet je als kijker blijven opletten. Wiens belangen komen overeen met die van de ander, wie zal wie verraden? De plottwists weten te verrassen zonder dat ze compleet ongeloofwaardig worden. De schrijvers zijn zich goed bewust van ieders einddoel. Soms vallen dingen wellicht wat te makkelijk op hun plek, maar over het algemeen kan dat de pret niet drukken.

Dat het verhaal zich afspeelt in een rijk milieu betekent dat er volop dure auto's, bijzondere feestjes en prachtige kleding voorbijkomen. De serie is daardoor nooit saai om te bekijken, maar brengt ook een zekere afstand met zich mee. De personages zien er zo perfect uit dat het even duurt voor ze overkomen als echte mensen.

Daarnaast is het zo dat door al het gekonkel de ontwikkeling van de romantische verhaallijnen wat ondersneeuwt. Hoewel beide mannen die interesse hebben in Hye-seon sympathiek worden neergezet, is Hye-seon de hele tijd dusdanig bezig met alle andere dingen in haar leven dat de aantrekkingskracht erg oppervlakkig blijft. Dat ze uiteindelijk met een van hen eindigt zal niet als een verrassing komen en de keuze ook niet, maar dat weet niet de gewenste voldoening te geven.

Hoewel op dat gebied de diepgang ontbreekt, wordt de serie in het algemeen wel beter. Naast dat de kijker eerst moet wennen aan de hoeveelheid personages, wordt aan het begin van de serie meer gespeeld met het onnodig door elkaar mixen van heden en verleden. Daarbij komen ook storende herhalingen van scènes kijken. Als Remarriage & Desires op stoom komt gebeurt dat veel minder. Dat doet de spanningsboog goed.

Het einde laat heel duidelijk de mogelijkheid van een volgend seizoen zien, al dan niet met een grotendeels nieuwe cast. Het concept rond de gearrangeerde huwelijken laat dat makkelijk toe, maar of het veel gaat toevoegen is de vraag. Als er een tweede seizoen volgt, zou het in ieder geval beter zijn om de huidige personages verder uit te diepen dan opnieuw een huwelijksstrijd neer te zetten waarbij de chemie tussen de kandidaten te weinig ruimte krijgt om tot volle bloei te komen.

★★★☆☆

Remarriage & Desires is te zien bij Netflix.