Recensie Netflix-serie 'Super Giant Robot Brothers'

Aandoenlijk knokkende robots in deze retro-animatieserie met een fijne knipoog naar het verleden.

Regie: Mark Andrews| Cast (stemmen): Sitara Attaie (Hailey Alpha), Jared Farid Ward (The Big One), Tommy Bello Rivas (Dr. Arcturo Rose, Overlord Master, News Reporter #3, Goo Crew Gary, EDF Dock Master, EDF Tech #2), e.a. | Aantal afleveringen: 10 | Speelduur: 21-26 minuten | Jaar: 2022

Afgaand op de betrokkenen schept de animatieserie Super Giant Robot Brothers hoge verwachtingen. Makers Victor Maldonado en Alfredo Torres werkten eerder namelijk aan Love, Death and Robots en Trollhunters. Hoewel de productietechniek baanbrekend schijnt te zijn, oogt de animatie zelf opvallend genoeg nogal ouderwets "“ maar dat past juist goed bij deze serie met retro-feel.

De broers uit de titel, Shiny en Thunder, zijn reusachtige robots die even grote monsters uit de ruimte bevechten in een Godzilla-achtige enscenering. Hele steden met hoge wolkenkrabbers gaan tegen de vlakte tijdens de vechtscènes (en zijn de volgende aflevering weer opgebouwd). De houterige animatiestijl lijkt eerder op 2D dan 3D, waardoor de serie haast in klassieke stop-motionanimatie lijkt te zijn gemaakt. En die combinatie zorgt ervoor dat de serie sterk doet denken aan oude (zwart-wit)films met kartonnen monsters, wat het geheel van een hoog nostalgisch gehalte voorziet.

Ook over het ontwerp van de robots is goed nagedacht. Robot Shiny is kogelrond en knalrood, in een mooie retro-jarenvijftigstijl. Robot Thunder, zijn tien jaar jongere broer, heeft een iets moderner ontwerp en doet daarmee denken aan de animatieseries van de jaren tachtig, toen Transformers en Vultron de kindertelevisie domineerden.

Het verhaal komt pas halverwege het seizoen goed op gang. Daarvoor zien we vooral de nostalgische vechtscènes en de concurrentiestrijd tussen de robotbroers. De gevechten eindigen altijd hetzelfde: de stad verwoest en bedolven onder groene aliensmurrie. Daar gaat de nieuwigheid snel vanaf. Gelukkig wordt het rond de vijfde aflevering spannend en wordt er naar een helder eindpunt toegewerkt. Er wordt niet meer alleen geknokt, maar een slechterik onthuld zich en beetje bij krijgt de kijker meer informatie over de mysterieuze verdwijning van de ouders van Alex Rose, de jonge uitvindster van de robots.

De concurrentiestrijd tussen de robotbroers is iets waar vooral de jongste kijkers zich in zullen herkennen. Dit verhaalonderdeel zou wel beter uit de verf komen als beide broers even innemend waren. Shiny steelt duidelijk de show: hij praat en beweegt menselijk, terwijl broertje Thunder meer machine dan mens is, en niet op een aandoenlijke manier zoals Wall-E of Baymax uit Big Hero 6. Toch is het een fijn stel om naar te kijken wanneer ze doen wat robots al decennialang doen: dansen en vechten.

★★★☆☆

Super Giant Robot Brothers is te zien bij Netflix.