Recensie Netflix-serie 'Never Have I Ever' seizoen 3

In seizoen drie van Devi's romantische perikelen wordt de eeuwige driehoeksverhouding een vierkant.

Regie: Lang Fisher | Cast: Maitreyi Ramakrishnan (Devi Vishwakumar), Poorna Jagannathan (Nalini Vishwakumar), Darren Barnet (Paxton Hall-Yoshida), Jaren Lewison (Ben Gross), e.a. | Aantal afleveringen: 10 | Speelduur: 24-31 minuten| Jaar: 2022

In seizoen drie van Never Have I Ever heeft Devi eindelijk een relatie met Paxton, de jongen van haar dromen. Het zou echter Devi niet zijn als haar relatiestatus niet om de twee afleveringen verandert. Paxton is al snel weer vertrokken en dat creëert een opening voor een nieuwe gegadigde. Dit keer geen typische witte schooljongen, maar een Indiase jongen die al snel het hart van zowel Devi als haar moeder verovert. Hoewel het een verbetering is van het eindeloze pingpongspel tussen Paxton en Ben, gaat de jongensparade in Never Have I Ever toch snel vervelen.

Het is zonde dat de serie zo gefocust is op verliefdheid en romantische relaties dat andere onderwerpen links blijven liggen. Voor veel tieners van Devi's leeftijd zullen eerste verliefdheden een grote rol in hun leven spelen, maar interessanter is hoe deze nieuwe relaties bestaande relaties kunnen beïnvloeden en hoe ze ervoor zorgen dat je jezelf beter leert kennen. Aangezien Devi eindelijk heeft wat ze altijd wilde, zou seizoen drie een perfecte gelegenheid zijn om daar wat dieper in te duiken en meer tijd te besteden aan haar als individu. Dit had haar personage iets minder tweedimensionaal kunnen maken.

Dat gezegd hebbende is deze serie nog steeds goed in wat hij probeert te doen. Devi mag dan geen complex personage zijn, maar je weet precies wie ze is. Never Have I Ever is grappig en wat sullig, en wijkt daarmee af van het overdreven glamoureuze beeld dat vaak wordt geschetst van tieners en de middelbare school. Seks is een onderwerp dat veel personages bezighoudt, maar niet iedereen doet het met elkaar. Een breder scala aan ervaringen was dan wel weer welkom geweest. Met iets meer schermtijd voor bijpersonages hadden we kunnen zien hoe zij met soortgelijke onderwerpen omgaan.

In het alsmaar uitbreidende segment van tienerseries weet Never Have I Ever zich van het gros te onderscheiden door een diverse groep personages neer te zetten. Alleen krijgen deze vervolgens helaas niet de ruimte zich te ontwikkelen. Zo speelt intersectionaliteit amper een rol, terwijl bijvoorbeeld de ervaring van Devi's beste vriendin Fabiola als lesbienne van kleur een mooie toevoeging zou kunnen zijn aan haar verhaallijn. Als luchtige komedieserie is Never Have I Ever zeker niet vervelend om naar te kijken, maar de serie laat toch een aantal kansen liggen.

★★★★☆

Never Have I Ever is te zien bij Netflix.