Recensie HBO Max-serie 'Pretty Little Liars: Original Sin'

Is het bij de derde spin-off van Pretty Little Liars dan eindelijk scheepsrecht?

Regie: Lisa Soper, Roxanne Benjamin, Cierra Glaude, e.a. | Cast: Bailee Madison (Imogen Adams), Chandler Kinney (Tabitha Hayworthe), Zaria Simone (Faran Bryant), Malia Pyles (Minnie Honrada), Maia Reficco (Noa Olivar), e.a. | Aantal afleveringen: 10 | Speelduur: 45-51 minuten | Jaar: 2022

Het succes van Pretty Little Liars valt niet te ontkennen. Van 2010 tot 2017 hield de serie menig tienermeisje, en wellicht stiekem ook haar moeder, in haar greep. De laatste aflevering is echter tot de dag van vandaag een van de slechtst ontvangen serie-eindes ooit. Met een dergelijke domper zou je verwachten dat de makers de boel laten rusten, maar helaas. Na Ravenswood en The Perfectionists, die beide al na een seizoen werden stopgezet, verschijnt met Orginal Sin alweer de derde spin-off.

Iedere fan zal toegeven dat de originele serie na een aantal seizoenen compleet van de rails vloog. Met Riverdale-showrunner Roberto Aguirre-Sacasa aan het roer van Original Sin, is de verwachting dat het niet lang zal duren voordat deze spin-off hetzelfde overkomt. Het probleem met zowel Pretty Little Liars als Riverdale is dat de makers constant het publiek te slim af wilden zijn, wat je volgens Aguirre-Sacasa doet met een vloedgolf aan onverwachte wendingen, waardoor de kijker verdrinkt in losse eindjes.

Helaas voor Aguirre-Sacasa werken dit soort wendingen alleen als je ze stiekem toch wel een beetje aan had kunnen zien komen. De zaadjes moeten immers worden geplant om echt te kunnen oogsten. Afgaand op deze eerste tien afleveringen is dit kwartje nog steeds niet gevallen, dus doe geen moeite om uit te vogelen waar het verhaal naartoe gaat. Alle aanwijzingen en antwoorden zitten namelijk pas in de laatste aflevering.

In de basis heeft Original Sin dezelfde opzet als de originele serie: vijf middelbare scholieren worden geteisterd door een onbekende onder de naam A. Voor deze anonieme stalker is echter een stuk minder grote rol weggelegd dan voorheen. Waar in een aflevering van Pretty Little Liars een stuk of drie berichten van A voorbijkwamen, zien we er nu met wat geluk drie of vier in het hele seizoen. Daarnaast worden niet alle bedreigende berichten ondertekend met A en zien we gedurende het seizoen een andere mysterieuze figuur die de meiden fysiek lijkt te volgen.

De kracht van A is dat het een alwetend maar onzichtbaar personage is waarvan de identiteit onbekend is. Maar nu we A kunnen zien, ook al is het achter een masker, neemt dat een deel van de spanning weg. Daarnaast missen de berichten de arrogantie en 'mean girl'-toon van de originele A. Dit is slechts een van de vele vlakken waarop de sfeer van de serie is veranderd. Original Sin is vanuit het mysterygenre overgestapt naar horror, met verwijzingen naar klassiekers in het genre, zowel visueel als in de vorm van lopende horrorencyclopedie Tabitha Hayworthe.

Het is onwaarschijnlijk dat de gekte rondom Pretty Little Liars met Original Sin weer zal opleven. Desalniettemin heeft het verhaal best potentie. Als de aanwijzingen wat meer door het seizoen waren verspreid, de bedreigende factor van de anonieme stalker iets sterker was geweest en het hoofdpersonage niet zwanger was geweest (een element dat amper een functie heeft in de primaire verhaallijn) had deze spin-off even goed in elkaar kunnen zitten als de eerste twee seizoenen van het origineel. Helaas moeten we het doen met wat Aguirre-Sacasa ons geeft, en afgaand op Riverdale zal het vanaf hier alleen bergafwaarts zijn.

★★★☆☆

Pretty Little Liars: Original Sin is te zien bij HBO Max.