Recensie Netflix-serie 'Cobra Kai' seizoen 5

De cobra zet wederom zijn giftanden in je en laat niet los totdat je het hele seizoen hebt afgekeken.

Regie: Joel Novoa, Steven K. Tsuchida, Marielle Woods, e.a. | Cast: William Zabka (Johnny Lawrence), Ralph Macchio (Daniel LaRusso), Mary Mouser (Samantha LaRusso), Xolo Maridueña (Miguel Diaz), Peyton List (Tori Nichols), Tanner Buchanan (Robby Keene), e.a. | Aantal afleveringen: 10 | Speelduur: 31-48 minuten | Jaar: 2022

Vier seizoenen geleden was er een schooljoch dat toekeek hoe zijn pestkoppen in elkaar werden getrapt door een loser van middelbare leeftijd met karatetalent, waardoor hij zelf ook deze vechtsport wilde leren. Zo ging het balletje ooit rollen en via simpele doch briljante plotmiddelen is de situatie nooit gestopt met escaleren. Dit nieuwe seizoen start midden in de ellende waar de laatste aflevering mee afsloot en bouwt wederom op naar een spectaculair kookpunt.

Omdat karateclub Miyagi-Do in het vorige seizoen een toernooi verloor, mag die vanwege een weddenschap niet meer bestaan. Dit betekent vrij baan voor de concurrerende en kwaadaardige club Cobra Kai onder leiding van de rijke slechterik Terry Silver, die zijn imperium wil uitbreiden om zijn duistere invloed op tieners te verbreden. Dat laten de helden sensei Lawrence en sensei LaRusso niet zomaar gebeuren en dus hergroeperen ze hun leerlingen.

Cobra Kai is een bizar verslavende serie. Het doorlopende conflict vindt uitsluitend plaats in de San Fernando Valley en focust zich op een groep jongeren en hun karatemeesters. Toch is dat voldoende om elk seizoen gretig te bingen. Seizoen vijf stelt niet teleur en levert wederom tien afleveringen die sneller bekeken zijn dan je zou willen.

Zoals in elk seizoen is er af en toe een misverstand met gevolgen dat een tikje geforceerd teweeg wordt gebracht, maar de meeste miscommunicatie ontstaat organisch. Deze keer is het de eigenaar van een meubelzaak die onterecht wat klappen krijgt wanneer iemand meent dat hij in gevecht is met een ander personage. Desalniettemin komt het gevolg van deze ontmoeting aan het einde van de aflevering. En hij is behoorlijk heftig.

Een ander pluspunt is de evolutie van de hoofdpersonages. Elk seizoen toonden ze iets meer ontwikkeling, wat ervoor heeft gezorgd dat ze deze keer wat grotere stappen kunnen zetten. Johnny Lawrence motiveert zichzelf om zijn privéleven op de baan te krijgen en haantjes Miguel en Robbie krijgen hun impulsen onder controle en gaan elkaar niet meer te lijf voor het minste of geringste.

Sterker nog: de persoonlijke verwikkelingen en ontwikkelingen zijn boeiend genoeg om de eerste paar afleveringen niet te hoeven vullen met gevechten. Juist daardoor voelt het lekker wanneer dergelijke scènes in latere afleveringen weer wat toenemen. De geest van de originele Karate Kid is nog steeds aanwezig wanneer de leerlingen een klusje krijgen dat later een gevechtsmethode blijkt te zijn. De "wax on, wax off" is deze keer het beschermen van een ei, wat uiteraard ook later zijn vruchten afwerpt.

De dreiging is sterker dan ooit. Nu de dojo Cobra Kai onder leiding staat van een slechterik met een flexibele bankrekening, is het behoorlijk verontrustend om te zien hoe nieuwe filialen uit de grond worden gestampt en nieuwe leden worden gelokt "“ allemaal beïnvloedbare tieners waar de nieuwe eigenaar god weet wat mee van plan is. Het maakt het er niet prettiger op als Daniel LaRusso zijn hoop kwijtraakt en Silver zijn gang laat gaan. Het is bijna veertig jaar sinds de eerste film, maar als vanouds juich je hem toe.

Netflix heeft inmiddels bekendgemaakt dat ook dit seizoen weer volop is bekeken. Dat riekt naar een volgend seizoen, al is het de vraag of seizoen vijf nog te evenaren of overtreffen valt. Het verhaal bereikt zijn climax, maar eindigt met een cliffhanger die onmogelijk kan leiden naar een grotere dreiging dan die we dit seizoen meemaken. Maar Cobra Kai blijft verrassen, dus wie weet gaat dat helemaal goedkomen.

Voor nu is er in ieder geval het vijfde seizoen er om je kostelijk mee te vermaken. Zoals altijd lijkt het doodserieus, totdat iemand midden in een botsing een grap maakt om je eraan te herinneren dat deze serie zichzelf met een korreltje zout neemt. Het is geen oppervlakkige serie, maar zeker geen diepgaand meesterwerk. Desalniettemin blijft het meesterlijk hoe de makers je keer op keer met minimale middelen het drama inzuigen. Ze verdienen de zwarte band voor scenarioschrijven.

★★★★☆

Cobra Kai is te zien bij Netflix.