Recensie Netflix-serie 'The Real Bling Ring: Hollywood Heist'

De zoveelste poging om de meningen over de stelende tieners te doen veranderen faalt, maar op een hilarische manier.

Regie: Miles Blayden-Ryall | Aantal afleveringen: 3 | Speelduur: 46-50 minuten | Jaar: 2022

Over de beroemde Hollywood Heist of Bling Ring is al vaak verhaald. De ene documentaire schildert de tieners af als Robin Hood-achtige helden, een andere film maakt genadeloze famejunkies of hulpeloze slachtoffers van ze. Tijd om ze zelf aan het woord te laten voor de waarheid, lijkt de documentaireserie The Real Bling Ring: Hollywood Heist te willen zeggen. Helaas niet helemaal waar.

Het is ruim tien jaar geleden dat een stel tieners de beroemdste inwoners van Los Angeles herhaaldelijk, ongemerkt en verrassend makkelijk miljoenen aan spullen afhandig maakten. Nog steeds fascineert het verhaal. Sofia Coppola maakte een film erover met Emma Watson, die tiener Alexis afschilderde als een gewetenloze dief en medeplichtige Nick als een huilerig slachtoffer van peer pressure. Dat de tieners maandenlang diverse beroemdheden konden beroven zonder dat deze merkten dat er spullen misten uit hun grote, volgestouwde luxe villa's heeft natuurlijk iets cools, zoals bankrovers in een film. En dus komt Netflix met weer een documentaireserie.

De eerste aflevering begint met een poging de kijker te overtuigen dat Los Angeles een oord is waar mensen meedogenloos onder druk gezet worden om te dromen van roem en rijkdom. We moeten medelijden hebben met Nick, een van de twee dieven die aan het woord komt, wanneer zijn moeder hem bij school in een Honda afzet tussen de BMW's. Boehoe. Even later vertelt Nick lachend en Paris Hilton beledigend hoe hij haar beroofde (maar liefst zeven keer voor ze doorhad dat er spullen ontbraken), waarmee het wel moeilijk wordt om medelijden voor hem op te brengen.

Nicks motivatie voor de diefstal wordt volledig toegeschreven aan de invloed van klasgenoot Rachel, die zelf niet aan het woord komt, maar door Nicks familie als onmiddellijk als duivel wordt aangewezen. Voor Alexis wordt ook een externe boosdoener aangereikt in de vorm van een sekte waar haar moeder mee bezig was, die haar ertoe aangezet zou hebben haar dochters uit te buiten (ook al ontkent moederlief dit stellig). Al vroeg in de serie wordt duidelijk dat dit propaganda is om de wereld te overtuigen van de onschuld van Alexis en Nick. Ironisch genoeg faalt de serie daarin.

Alexis vertelt over hoe ze zich altijd schuldig heeft gevoeld, hoe ze altijd de waarheid heeft willen vertellen over haar misdaden. Maar vreemd genoeg was ze volgens haarzelf nauwelijks betrokken bij de inbraken. Ze beschrijft hoe ze door haar liefdeloze moeder in een drugsverslaving gejaagd werd die haar denken vertroebelde en haar ertoe aanzette één keer met Rachel en Nick mee te gaan op hun criminele rooftocht, onderwijl kotsend van angst en schuldgevoel. Dat alles en meer wordt door Nick hardop lachend ontkend. Dat de twee elkaar niet meer spreken is geen verrassing.

Alexis is vreemd genoeg niet boos of gekwetst om de 'leugens' van Nick over haar. Met een onbeweeglijk, emotieloos gezicht "“ vol botox "“ geeft ze een zuchtje om de tegensprekingen van Nick, meer niet. Ook de film die haar als de mastermind van de inbraken neerzette wordt zonder een traan te laten door Alexis beklaagd. Heeft zij als Amerikaanse geen behoefte om een rechtszaak aan te spannen tegen Sofia Coppola voor het verdraaien van de waarheid? Blijkbaar niet. En zo graven emotieloze Alexis en lachende Nick hun graven steeds dieper.

Toegegeven, het is vreemd dat Alexis en Nick als grote spillen in de Hollywood Heist benoemd zijn, en Rachel "“ die het gehele plan bedacht en uitvoerde "“ de grote afwezige is. Ook in de film ging de aandacht uit naar Emma Watsons Alexis boven Rachel. Wellicht hebben Alexis en Nick dat zo gewild, met hun zucht naar het glamourleven. Hoe bizar het hele verhaal ook is, Alexis en Nick hebben gekregen wat ze zo graag wilden: roem. Goedschiks of kwaadschiks maakt niet uit, luidt de verontrustende boodschap.

★★★☆☆

The Real Bling Ring: Hollywood Heist is te zien bij Netflix.