Recensie Netflix-serie 'Wanna'

Recensie Netflix-serie 'Wanna'

Visueel interessante documentaire laat zien wat gebeurt wanneer kwakzalverij een duistere weg inslaat.

Regie: Gabriele Imirzi | Aantal afleveringen: 4 | Speelduur: 45-52 minuten| Jaar: 2022

In het Italië van de jaren tachtig krijgt door de opkomst van private televisiekanalen telemarketing in vrij baan. In de wereld van het thuiswinkelen heerst één vrouw over alle anderen: Wanna Marchi. Met een kortpittig kapsel en zonder volumeknop vertelt ze haar publiek dat dik en lelijk zijn geen optie is en dat geld investeren in de producten die zij aanbiedt de beste keuze van je leven zal zijn. Op het oog lijkt Marchi niet anders dan de televisiekwakzalvers van vandaag de dag, maar in werkelijkheid troggelde ze haar klanten omgerekend honderdduizenden euro's af.

Wanna is een van de betere Netflix-documentaires. Het verhaal verkoopt zichzelf, maar ook visueel is de docu interessant. Esthetisch zijn de jaren tachtig overal in terug te zien en door het gebruik van splitscreens worden de relaties tussen de mensen die aan het woord komen helder in beeld gebracht. Het belangrijkste verkooppunt is uiteraard dat Marchi en haar dochter, tevens haar zakenpartner, zelf een groot onderdeel van de documentaire zijn. Alle grote spelers in dit bizarre schandaal krijgen de kans om hun kant van het verhaal te vertellen.

Met zoveel sprekers is het onvermijdelijk dat er verschillende interpretaties van dezelfde gebeurtenissen voorbijkomen, maar toch weten de makers van Wanna een duidelijk narratief neer te zetten. De kijker krijgt de kans om zelf een beeld te vormen van de intrigerende titelfiguur, voordat dit beeld uiteindelijk volledig zal worden vervormd door haarzelf en de manier waarop ze in beeld wordt gebracht. Van onschadelijke en succesvolle televisieverkoopster naar monsterlijke oplichtster en afperser. Hierbij zijn de archiefbeelden van haar rijke televisiegeschiedenis van groot belang: een goudmijn voor iedere documentairemaker.

Er zijn punten waarop het verhaal wat vertraagt en de aandacht wat verslapt, maar de laatste twee afleveringen zijn aan een stuk door vermakelijk. Bij het kijken naar de aaneenrijging van ongelooflijke momenten is de kans groot dat je kin op een bepaald moment de vloer zal raken. En de afronding zit zo goed in elkaar dat je er een bijna onheilspellend gevoel van krijgt.

Wanna past goed in de trend van documentaires en truecrime-series over zwendels en oplichting en is daarvan een van de sterksten. Door de grootse persoonlijkheid van Wanna Marchi en de schokwaarde van haar verhaal blijft een zekere luchtigheid bewaard die in vergelijkbare documentaires vaak verloren gaat. Hierdoor heb je voordat je het weet alle afleveringen gekeken en zul je je afvragen hoe het kan dat je nog nooit eerder van haar had gehoord.

★★★★☆

Wanna is te zien bij Netflix.