Recensie Netflix-serie 'Snabba Cash' seizoen 2

Weet het tempo van het eerste seizoen niet vast te houden.

Regie: Jesper Ganslandt, Måns Månsson | Cast: Evin Ahman (Leya), Alexander Abdallah (Salim), Olle Sarri (Tomas Storm), Dada Fungula Bozela (Ravy), Ali Alarik (Tim) e.a. | Aantal afleveringen: 6 | Speelduur: 38-49 minuten | Jaar: 2022

Het eerste seizoen van de Zweedse serie Snabba Cash liet de kijker uitgeput achter. De spanningsboog die opgebouwd werd door de vrije cameratechniek in combinatie met ijzersterk acteerwerk maakte de serie hypnotiserend en zeer bingewaardig. Dit creëerde hoge verwachtingen voor het nieuwe seizoen, die helaas niet worden waargemaakt.

In het eerste seizoen leefden we intens mee met de gehaaide Leya, die probeerde te slagen in de dynamische wereld van de start-ups, en haar tragische romance met Salim, die probeerde te overleven in de al even enerverende wereld van de drugsbendes. Van Salim hebben we helaas afscheid moeten nemen en dus wordt het verhaal van Leya in seizoen twee opgevuld met een hele berg onnodige en oninteressante nieuwe personages. Dit verstoort het boeiende tempo van het voorgaande seizoen, waardoor de aandacht van de kijker niet kan worden vastgehouden.

De derde-seizoen-vloek die series op Netflix teistert lijkt bij Snabba Cash al in het tweede seizoen toe te slaan. Verrassend is dat wel. De serie is gebaseerd op de populaire boeken van Jens Lapidus, dus je zou kunnen verwachten dat elk seizoen bij goede uitvoering net zo geslaagd zou zijn als het boek. Werk baseren op reeds succesvol gebleken boeken, strips, films en pretparkattracties "“ wat in de hedendaagse remakecultuur natuurlijk in overvloed gebeurt "“ is dus geen garantie voor succes. Les geleerd.

Hoewel de snelheid en intensiteit nog lijkt op die van het eerste seizoen, zijn de gebeurtenissen minder heftig en de nieuwe personages (en dat zijn er een hoop) onvoldoende uitgediept en daarom meestal onsympathiek en saai. Een hele horde kinderen wordt aan het dealen geholpen, zonder dat er echt wordt ingegaan op de achtergronden en motivaties. Dat is een gemiste kans, want het ronselen van kinderen door drugsdealers "“ wat in Nederland ook gebeurt "“ is een shockerend en intrigerend probleem dat meer aandacht verdient.

Kwetsbare jongeren ronselen voor werk in de drugswereld is een proces van jaren en begint daarom vaak op jonge leeftijd, zodat na jarenlang institutioneel racisme omringd door blanke leeftijdsgenoten die de kansen wel krijgen, de vriendelijk lachende, met geld strooiende drugsdealer de enige lijkt die je echt begrijpt. Dit had voor een boeiende verhaallijn kunnen zorgen, maar in plaats daarvan kijken we naar zinkend schip Leya, die toch echt nog dommere keuzes maakt dan in het eerste seizoen, onderbroken door saaie nevenverhaallijnen. Maar niet getreurd: de boeken vormen een trilogie, dus Snabba Cash krijgt nog een herkansing.

★★☆☆☆

Snabba Cash is te zien bij Netflix.