Recensie Netflix-serie 'Uncle from Another World'

Deze vermakelijke anime blinkt nergens in uit, maar weet toch een lach op het gezicht te toveren.

Regie: Shigeki Kawai | Cast (stemmen): Takehito Koyasu (Ojisan), Jun Fukuyuma (Takafumi), Mikako Komatsu (Fujimiya), Haruka Tomatsu (Elf), Aoi Yûki (Mabel), e.a. | Aantal afleveringen: 7 | Speelduur: 23-24 minuten | Jaar: 2022

Al zeventien jaar ligt de oom van Takafumi er als een kasplantje bij, als gevolg van een tragisch auto-ongeluk. Plots ontwaakt hij en begint te praten in een onbekende taal. Takafumi begrijpt er geen snars van, maar schrikt zich kapot als zijn oom met een toverspreuk wat spullen de lucht in doet vliegen. Takafumi zit wat krap bij kas en zijn oom heeft een woonplek nodig, dus ontstaat een ingenieus plan: de oom wordt een YouTube-ster. In online video's laat hij zijn magische krachten zien om zo bakken met geld te verdienen.

De oom maakt al snel duidelijk dat hij de zeventien jaar dat hij in coma lag, in een magische wereld heeft geleefd. Het is een bizarre premisse waar luchtig mee wordt omgegaan. Daar ligt ook meteen de kracht van deze anime: hij neemt zichzelf niet te serieus. De serie is grappig en niet te zwaar van stof. Simpel doch effectief. Er zijn weliswaar al meer dan genoeg van dergelijke series, maar Uncle from Another World doet net genoeg om zich te onderscheiden.

De humor is namelijk goed uitgewerkt en vertaalt zich in de meeste gevallen ook goed naar het Westen, wat veel andere anime niet lukt. Het gebruik van uitvergrote contrasten wordt goed toegepast. De buitengewone krachten van de oom worden bijvoorbeeld gebruikt voor alledaagse dingen als besparen op verzendkosten van de vele videogames en spelcomputers die het duo koopt. In de eerste aantal afleveringen zitten ook veel grappen over de oom die zich verbaast over normale, hedendaagse dingen. Dit is de eerste paar keer leuk, maar wordt daarna veel te vaak herhaald.

Wat wel elke keer leuk blijft, is hoe er met de verwachtingen van de kijker wordt gespeeld. Er zijn talloze scènes met een duidelijke opzet die vervolgens een compleet andere richting inslaan. Dit betreft vooral de moed van de oom in de andere wereld. Hij komt eerst over als de prins op het witte paard, om vervolgens een ongemakkelijke 'otaku' (geek) zijn. Ondanks dat dit vaak gebeurt, houdt de serie het fris. In deze grappen zitten ook vaak leuke verwijzingen naar andere grote anime als Attack on Titan.

Latere afleveringen nemen vooral bepaalde genres op de hak. Uncle from Another World verandert onverwacht steeds meer in een harem-serie (één protagonist die gewild is door meerdere personages van het andere gender), maar vooral om bepaalde elementen van dit genre belachelijk te maken. De blosjes zijn overal roze, er wordt links en rechts gekreund om niks en vrouwelijke personages worden ietwat seksistisch geportretteerd. Een treffende persiflage, al zal deze stijl en invulling mogelijk niet iedereen bevallen. De serie wordt hierdoor namelijk wat minder toegankelijk voor de kijker die minder bekend is met dergelijke anime.

De animatiestijl is redelijk simplistisch, maar kiest zijn momenten om bepaalde gezichten of scènes extreem gedetailleerd te tonen. De serie bevat weliswaar niet de mooiste of meest vloeiende animatie, maar de momenten die gepakt worden, zijn hoogtepunten. Het openingsfilmpje (niet geheel onbelangrijk bij anime) is daarentegen erg leuk geanimeerd met sterke verwijzingen naar de wereld van videogames.

Omdat de serie zichzelf zo niet serieus neemt, bereikt zij nooit ongekende hoogtes of kwaliteit. Er wordt getracht nog wat dieper in te gaan op populariteit die gebaseerd is op uiterlijk en hoe mensen hiermee worstelen, maar er is met zeven afleveringen te weinig tijd om hiermee echt diepgang aan de serie te geven. De laatste aflevering eindigt ook bijzonder abrupt. Het verhaal is nog niet rond, maar er is ook geen opzetje voor een mogelijk volgend seizoen. Een rare keuze die het gevoel geeft dat de serie eigenlijk nog helemaal niet klaar was.

Uncle from Another World vindt niet opnieuw het wiel uit, maar heeft ook zeker niet die intentie. De zeven afleveringen lenen zich niet om in één ruk te kijken, maar komen het beste tot hun recht in kleine hapjes. Het brein zal niet aangezet worden, er zullen geen nieuwe inzichten komen, maar de mondhoeken zullen meer dan eens naar boven krullen, en dat is eigenlijk het enige dat Takafumi en zijn oom willen.

★★★☆☆

Uncle from Another World is te zien bij Netflix.