Recensie Netflix-serie 'Eat the Rich: The GameStop Saga'

Deze documentaire over de short queeze van GameStop biedt veel memes maar weinig meer dan dat.

Regie: Theo Love | Aantal afleveringen: 3 | Speelduur: 29-41 minuten | Jaar: 2022

Netflix heeft het genre van de internetdocumentaire geperfectioneerd. Intens belichte interviews, overdadig stockmateriaal en abrupte memes wisselen elkaar razendsnel af om een moeilijk internetfenomeen op een boeiende wijze over te brengen. De Reddit-hype rondom de aandelenkoers van GameStop is nu aan de beurt, maar de documentaireserie Eat the Rich: The GameStop Saga weet deze hype maar lastig levend te houden.

Het bedrijf GameStop, een doorverkoper van tweedehands videospellen, stond in januari 2021 op het punt van omvallen. Zoals gebruikelijk bij de Amerikaanse financiële markt sprongen meerdere hedgefondsen op het stervende bedrijf om er nog een slaatje uit te slaan. Dat deden ze door 'shortselling', oftewel erop inzetten dat de aandelenkoers van het bedrijf omlaag zou gaan. Daar dacht het publiek van Reddit anders over, waarmee de volstrekt ongefundeerde en vernietigende opmars van GameStop begon.

Via vele internetfora werden tienduizenden kleine investeerders gemobiliseerd om zich te verzetten tegen de 'grote jongens' van Wall Street. Ze kochten, tegen alle logica in, massaal aandelen van het wankelende bedrijf en dreven zo de aandelenkoers omhoog. Daarmee werden de hedgefondsen die aan het shortsellen waren in de tang genomen, wat ook wel een 'short squeeze' wordt genoemd. Miljoenen werden verloren door de grote fondsen, terwijl de aandelen van de kleine investeerders soms in waarde vertienvoudigden.

Het internet vierde feest, en Reddit zou Reddit niet zijn als dat niet gepaard zou gaan met een orkaan van memes over het verslaan van Wall Street als een moderne variant van David tegen Goliath. Veel van de meest geraffineerde memes komen in de miniserie langs om de kijker scherp te houden tijdens de uitleg van ingewikkelde markttermen en -ontwikkelingen. Ook belangrijke namen uit de financiële sector, zoals ex-investeerders en professoren, passeren de revue om met een beetje gezag te vertellen hoe absurd de gekte rondom GameStop was.

Om het sentiment rondom de GameStop-hype toe te lichten komen ook de Redditors zelf aan het woord, waaronder enkele komische figuren om de toon licht houden. Deze bonte verzameling van mensen buigt zich over het GameStop-fenomeen, dat volgens sommigen een reëel gevaar voor het hele Amerikaans bankwezen was en volgens anderen het beste dat de markt ooit is overkomen. Het narratief dat de gewone Amerikaanse burger Wall Street kon terugpakken werd gretig aangegrepen door het brede publiek en de media, maar dit verhaaltje verhult dat voor elke betrokken partij hebzucht de grootste beweegreden was om mee te doen.

Eat the Rich: The GameStop Saga probeert zo goed mogelijk aan te tonen wat er gebeurt als een meme-oorlog dusdanige proporties aanneemt dat hij een markt omver kan werpen, maar moet zelf ook veel meme-kruit verschieten om de droge stof behapbaar en boeiend te houden. Als een goedkope versie van The Big Short doen de makers erg hun best om met een geinige stijl alles op een engagerende manier te verklaren, maar helaas slagen ze er niet in om het tempo erin te houden.

Net als de aandelenkoers willen de makers omhoog, omhoog, omhoog, maar kelderen ze helaas al gauw door hun eigen ambitieuze doelen. Vaak verzandt het verhaal in een eindeloze reeks markttermen en een overvloed aan commentaar. Het doet de kijker eraan twijfelen of een snel Wikipedia-bezoek niet een makkelijkere manier was geweest om meer te weten te komen over het onderwerp. Het GameStop-fenomeen is lastig in zijn totaliteit te verklaren en van die complexiteit is deze drukke documentaireserie een geschikte getuige.

★★☆☆☆

Eat the Rich: The GameStop Saga is te zien bij Netflix.